Jordà demana un 'front comú gironí' de tots els partits a Madrid per desencallar les infraestructures

El president d'ERC, Oriol Junqueras, diu que la política d'infraestructures a Catalunya és "injusta, errònia i malintencionada"

Teresa Jordà és la primera vegada que encapçala la llista d'ERC per Girona al Congrés dels Diputats a Madrid. Traspassat l'equador de la campanya, la candidata ha reflexionat entorn les propostes que fan els diversos partits i que han pogut confrontar ja en diversos debats. "Aquests dies als debats veiem que tots els partits demanem el mateix al Ministeri de Foment, doncs si l'interès és el mateix toca que juguem plegats en favor del territori", ha declarat Jordà que creu que cal deixar enrere "les consignes dels partits" i apostar conjuntament per desencallar les infraestructures pendents a la demarcació.

Per això, Jordà ha fet públic el compromís d'estar al costat dels partits que vulguin defensar conjuntament els interessos de Girona davant el Ministeri de Foment. La candidata de la coalició ha reivindicat aquest pacte gironí des de Caldes, a peu de l'N-II, una carretera que està empantanegada ja que les obres per a desdoblar-la es van aturar fa més de dos anys i no s'han reprès. Jordà ha manifestat que no només hi ha un retard en el ritme d'execució de les obres sinó que aquesta situació dificulta encara més que Girona pugui sortir de la crisi.

Jordà també ha recordat que el túnel de Toses -que ha de servir perquè els vehicles no hagin de fer obligatòriament les corbes de la collada per arribar a Puigcerdà- també és una de les infraestructures que el govern espanyol té pendent executar. Jordà ha recordat que el 2006, els pressupostos generals de l'Estat recollien una partida de 600.000 euros per fer l'estudi d'impacte ambiental d'aquesta obra però que, l'any vinent, la partida per al túnel va caure fins els 10.000 euros i no s'ha posat fil a l'agulla per iniciar la construcció d'aquest túnel.

L'aeroport i la gestió que en fa Aena també és un dels assumptes que, a criteri de la candidata, caldria que els partits "en bloc" demanessis que es canviés. La candidata ha recordat que aquest mes d'octubre el trànsit ha caigut un 40% respecte el mateix mes de l'any passat i defensa que cal, per tant, fer canvis de gestió per millorar la situació.

En aquest sentit, el president de Reagrupament, Joan Carretero, ha manifestat que és una "aixecada de camisa" al proposta que s'ha aprovat per a l'aeroport del Prat que, malgrat que dóna una majoria en la representació del consell rector de l'aeroport, Aena continua tenint més poder de decisió. "Mentre Catalunya sigui una autonomia i Girona i Reus hagin de competir per les engrunes amb el Prat seguirem tenint aquests problemes", ha assegurat.

"Política injusta, errònia i malintencionada"

Per la seva banda, el president d'ERC, Oriol Junqueras, s'ha mostrat molt crític amb la política d'infraestructures que han fet PSOE i PP des de Madrid. Junqueras l'ha qualificat "d'injusta, errònia i malintencionada". Segons ha argumentat, aquesta política és "injusta" perquè, per ERC, la despesa per capita en infraestructures a Catalunya és "molt inferior" que a qualsevol altre territori de l'Estat. L'adjectiu "errònia" es justifica, segons Junqueras, perquè Madrid aposta per inversions a territoris que no tenen la productivitat més alta de l'Estat i això provoca "la caiguda del PIB i la redueix la capacitat impositiva del propi estat". Per últim, Junqueras assegura que és "malintencionada" perquè els "errors no es cometen de manera ingènua sinó que es fan amb la voluntat política d'afeblir Catalunya".

El president d'ERC també ha carregat contra el candidat de CiU a Barcelona, Josep Antoni Duran i Lleida, a qui ha acusat de posar per endavant els interessos dels 'lobbys' catalans i espanyols. Per això, Junqueras ha defensat que la coalició és "l'única garantia de defensa dels interessos dels catalans a Madrid".