Un sistema pioner calcula en tres minuts les 700 rutes diàries que han de fer les ambulàncies gironines

Tot plegat ha de servir per economitzar recursos i arribar més puntuals als serveis

Aquest programa informàtic, pioner a Europa, combina fins a 100 paràmetres que permeten calcular les millors rutes tenint en compte, per exemple, el tipus de vehicle, les necessitats de transport de cada pacient, les rutes més ràpides o l'hora de la visita, entre d'altres. La combinació d'aquests factors per part del sistema IrisAmb, ideat per l'empresa gironina Lafcarr i la Universitat de Girona, permet calcular en només tres minuts el repartiment dels 700 serveis a les 80 ambulàncies que té el Consorci del Transport Sanitari de Catalunya (CTSC) a Girona.

A través d'una terminal –a mode de pantalla- que hi ha incorporada a cada ambulància, el conductor rep tota la informació detallada de la persona que ha de recollir, l'horari previst de la recollida, per on ha de passar i quins són els serveis que té posteriorment. Fins i tot, si el conductor vol demanar algun suport o especificar canvis, la pantalla disposa de missatges predeterminats que es reben al centre de control, des d'on es vigila que l'operatiu funcioni correctament. També es pot imprimir al moment un tiquet amb el cost del servei per si algun pacient l'ha de pagar.

Aquest nou sistema ha substituït les complicades graelles que, durant tot el dia abans, havien de fer a mà els controladors intentant fer encabir tots els serveis. Segons reconeix el president del CTSC a Girona, Pere Maria Martínez, aquest nou procediment –ideat en base a la intel·ligència artificial- permet usar 'els recursos justos' i no destinar tanta gent només a la coordinació i planificació dels serveis.

A més, també ha permès arribar més puntuals a les recollides i, fins i tot, s'ha reduït en una mitja hora el temps d'espera d'alguns pacients. 'La programació és més exacta i es fa amb els recursos adients', ha reconegut Martínez. També ha destacat que aquest nou sistema garanteix que tots els serveis es fan complint la normativa vigent de transport sanitari.

Des de l'empres Lafcarr, el seu gerent, Ricard Carreras, ha dit que la transició d'un sistema manual a un d'automatitzat ha estat complexa i ressalta que la intel·ligència artificial permet 'fer pensar les màquines com si fossin persones'. Per això, el sistema combina fins a un centenar de paràmetres per tal de buscar les millors opcions de transport.

Aquest sistema ja està plenament operatiu a les 80 ambulàncies destinades al transport programat. El nou programa ha costat 150.000 euros i és el resultat d'un any i mig d'investigacions.