CiU diu que Foment menteix i que no hi ha temps per reprendre les obres de la N-II

Els parlamentaris gironins al Congrés denuncien que hi ha hagut una execució del 0% en els trams aturats des del 2009

Els diputats i senadors gironins de CiU han aprofitat les darreries de la legislatura per fer balanç. L'aturada de les obres a la N-II i l'agònic ritme d'execució del desdoblament d'aquesta carretera continua essent el tema que, per CiU, s'ha dut més malament des de Madrid en aquests quatre anys. El diputat Jordi Xuclà ha recordat que en la campanya electoral del 2008 la candidata socialista per Girona, Montse Palma, va assegurar que seria durant el segons mandat de José Luís Rodríguez Zapatero que es desdoblaria tota la N-II.

"El PSOE no ha complert amb Girona i no ha honorat els compromisos que va prendre", ha assegurat Xuclà que assegura que l'execució del pressupost destinat a la N-II ha estat 0%. De fet, segons dades dels Pressupostos Generals de l'Estat, en els anys 2009, 2010 i 2011 l'Estat havia inclòs partides per valor total de 33.000 euros per aquesta obra.

A més, Xuclà ha recordat que l'Estat ja s'ha gastat 3,3 MEUR en el tram Medinyà- Orriols que Foment va decidir aturar quan va aplicar una dràstica retallada al pressupost en infraestructures i que, segons alerta, existeix l'amenaça que no es reprengui. "És imprescindible desdoblar la N-II com a mínim fins a Figueres, és la porta d'entrada d'Espanya i cada dia hi circulen més de 22.000 vehicles", ha justificat Xuclà que ha recordat que, un cop acabin les obres de l'autopista, a Medinyà es passarà d'una autopista de quatre carrils per banda a una nacional de només un carril per sentit.

El diputat de CiU ha estat especialment crítics amb l'anunci que el diputat socialista gironí Àlex Sàez ha fet aquesta setmana. Sàez assegurava que el Ministeri de Foment obriria a mitjan octubre les pliques perquè les empreses puguin optar a les obres del tram de 6,6 km entre Caldes i Sils, aturat des del 2009 per fallida econòmica d'una de les empreses constructores. La preivisió dels socialistes és que al novembre, en plena campanya electoral, ja hi hagi màquines treballant.

Aquest tram està abandonat fa més de dos anys i s'ha reclamat des del territori moltes vegades que es reprenguin les obres. A finals d'abril el Consell de Ministres va aprovar iniciar de nou el procés per tornar a posar les obres en marxa i el ministre es va comprometre a què a finals d'any es reprendrien els treballs. El següent pas es va fer al juliol quan es va licitar el tram. Ara, segons el diputat socialista, es produiria a mitjan octubre el darrer tram abans que les màquines entrin a treballar: l'obertura de les ofertes econòmiques perquè les empreses puguin aspirar a l'obra.

Ara bé, el diputat de CiU ha assegurat que els socialistes menteixen perquè, segons assegura, els requisits legals que cal superar entre l'obertura de pliques fins que la constructora entri a treballar poder allargar-se, com a mínim, sis mesos. "El govern espanyol torna a mentir", ha manifestat Xuclà.

Crítiques a la despesa en immobles

La diputada de CiU Montse Surroca també ha denunciat que, mentre no s'inverteix en la N-II, l'Estat es gasta cada any 1,2 MEUR en pagar immobles que té llogats a la ciutat de Girona. Per exemple, i a resposta d'una pregunta entrada per la mateixa diputada, l'Estat es gasta 30.000 euros cada mes per pagar les noves oficines del DNI o 422.000 euros cada any per pagar el lloguer de la nova seu de la subdelegació, l'antic Banc d'Espanya.

Per això, CiU demana a l'Estat un esforç per racionalitzar els edificis i els efectius que té destinats a Girona ja que entenen que cada vegada s'estan transferint més competències a la Generalitat però que, en canvi, això no repercuteix en la dimensió dels immobles que té l'Estat a Girona.

CiU ha demanat a l'Estat que pacti amb els ajuntaments preu justos per traspassar-los algunes instal·lacions militars i de defensa en desús -com la base Loran de Torroella de Montgrí- i també ha criticat que continuï conservant les casernes de la Guàrdia Civil en llocs on el cos ja no té ni presència ni competència. "Casualment moltes casernes estan a prop de la costa i les aprofiten per anar-hi a passar les vacances alguns membres del cos", ha denunciat Surroca.

"Aquest paisatge en blanc i negre dels anys 70 dels edificis dels ministerios de l'avinguda Jaume I, les dependències de la Guàrdia Civil i les que té buides el Ministeri de Defensa, tot això s'ho hauria d'emportar una gran tramuntanada per començar a aplicar l'eficàcia administrativa", ha declarat el diputat Jordi Xuclà.