La tuneladora del TGV rebenta el terra d'una fàbrica de Girona, l'inunda de fang i provoca esquerdes

Aquest matí Adif es reuneix amb l'Ajuntament de Girona per esclarir les causes de l'accident

  • Detall de l'esquerda i l'escuma que se'n desprèn © ACN
    Detall de l'esquerda i l'escuma que se'n desprèn © ACN
  • Aquest matí encara succionaven l'escuma que sortia de l'esquerda © ACN
    Aquest matí encara succionaven l'escuma que sortia de l'esquerda © ACN

Un més després que la tuneladora Gerunda hagi començat a perforar el subsòl de Girona s'ha produït el primer ensurt important. Va ser prop de les vuit del vespre quan els propietaris de la fàbrica, dedicada a la refrigeració, van ser alertats de què alguna cosa passava a la seva empresa. En arribar, es van trobar la nau inundada de fang i van haver-se d'arromangar per començar a treure el fang i salvar el material que tenien emmagatzemat. Els treballs han durat fins ben entrada la matinada. Aquest matí però encara continuava sortint escuma del terra de la fàbrica, que s'ha bombat, i també han aparegut escletxes a una de les parets.

Està previst que aquest dilluns al matí es reuneixin tècnics d'Adif amb l'alcaldessa de Girona, Anna Pagans, i la regidora de Mobilitat i Via Pública, Isabel Salamaña, per tal d'explicar els motius d'aquesta fuita. Segons ha remarcat Salamaña abans de la reunió, la voluntat de l'ajuntament és 'exigir' a Adif i les empreses encarregades de l'obra a Girona la 'màxima seguretat' i que revisin 'urgentment' l'estructura de la fàbrica per garantir que aquesta empresa pugui tornar 'el més aviat possible' a la seva activitat normal. 'Hem d'assegurar-nos que un incident així no es torna a repetir i per això demanarem la màxima informació', ha afirmat la regidora.

Adif diu que passarà de nou

Adif ha assegurat que no hi tornarà a haver fuites d'escuma fangosa durant l'excavació del túnel de l'alta velocitat a Girona. El director d'obra, Carlos Javier Martínez, ha atribuït la fuita de bentonita a les característiques del terreny -format per grava- i ha afegit que, a mesura que la tuneladora 'Gerunda' avanci i guanyi profunditat, 'es trobarà amb materials menys permeables'. Tot i que encara estigui sortint fang pel terra de formigó de l'empresa, i que la paret s'hagi esquerdat, Adif diu que l'estructura de la nau no està afectada. Els responsables de l'obra del TGV ja han buscat una nau alternativa per a l'empresari afectat i, quan el fang pari de brollar, arreglaran els desperfectes.