Una gran grua reflota el vaixell enfonsat al port de Sant Feliu de Guíxols

Les mesures que s'han pres han evitat que es vessin els 2.000 litres de combustible que transportava

A primera hora del matí, els submarinistes han revisat la part del vaixell recreatiu que ha quedat enfonsada en l'aigua. Durant tot el matí, personal del port ha estat aplicant un líquid dispersador sobre l'aigua per tal de dur el gasoil de l'embarcació cap a les barreres protectores. També s'han repartit per la superfície uns papers blancs absorbents per tal de minimitzar l'impacte del combustible que s'ha escapat de l'embarcació. 

Protecció Civil ha activat la prealerta del Pla de Contaminació Marina per la fuita de gasoil. Per això, s'han instal·lat tres barreres per contenir el gasoil del vaixell. El regidor de Seguretat Ciutadana, Francisco Cárdenas ha explicat que durant tota la nit Mossos d'Esquadra i Bombers han estat vigilant que no es produís un vessament més important però, segons ha assegurat el regidor, no s'ha escapat més combustible del dipòsit, que portava fins a 2.000 litres. Els submarinistes s'han encarregat de tapar amb fustes el forat que s'havia fet al dipòsit de combustible. 

De fet , Ports de la Generalitat ha informat que, segons el Pla de Contingències del Port de Sant Feliu, el vessament ha estat lleu, de nivell 2, ja que el combustible ha quedat confinat dins la mateixa dàrsena del port i no ha calgut tancar la bocana d'accés al port.

Malgrat que la grua de gran tonatge ha arribat a les vuit del matí al port, fins a les onze no han arribat els contrapesos que havien de permetre a la grua elevar sense riscos l'embarcació, de 17 metres d'eslora i destinada al turisme. Després d'una acurada col·locació, els busos han aconseguit posar les cintes sota el vaixell per tal que la grua el pogués reflotar. Aquesta operació s'ha realitzat amb èxit i no caldrà que la grua elevi l'embarcació ja que s'arrossegarà per mar fins al varador, situat a uns 150 metres, on serà reparat. 

Els Bombers han intentat buidar amb una bomba l'aigua que s'havia acumulat dins l'embarcació, un cop ja reflotada, però l'aigua s'ha començat a barrejar amb el gasoil i han decidit aturar l'operació per evitar vessaments. Per això, s'opta per fer venir una cuba d'aigua que pugui retirar tota l'aigua. Es calcula que dins l'embaració hi podria haver de 4.000 a 6.000 litres d'aigua.

Una distracció, la causa de l'accident

El vaixell Stella Maris II va xocar contra unes roques passades les sis de la tarda a una milla de port empordanès i es va obrir una via d'aigua. El patró va aconseguir arribar fins ben bé un dels dics on es va acabar d'enfosar quasi totalment, deixant fora de l'aigua part de la coberta i els seient que durant tot l'estiu han ocupat els turistes. El regidor de Seguretat Ciutadana, Francisco Cárdenas, ha explicat que una part de la roca on va impactar va quedar incrustada en el vaixell i això va permetre al patró arribar fins a port i que el vaixell no s'enfonsés immediatament. 

Segons ha explicat el regidor, una distracció del patró de l'embarcació va causar el xoc contra les roques. Afortunadament, cap de les set persones que anaven a l'embarcació van patir mal. De fet, darrera del vaixell turístic n'hi havia un altre de la mateixa empresa que va poder portar els passatgers fins a port. 

En l'operatiu hi ha participat Ports de la Generalitat, Protecció Civil, Mossos d'Esquadra, Policia Local, Bombers, Creu Roja, Club Nàutic i la Confraria de pescadors.

A principis d'agost, un altre

L'Stella Maris II és el segon vaixell que s'enfonsa al port de Sant Feliu de Guíxols en poc més d'un mes. El 7 d'agost, el pesquer Ankapema s'enfonsava de matinada també al port. Ningú no va resultar ferit en l'incident, però va caldre retirar els 2.000 litres de combustible de la nau que es van vessar a les aigües del port.