L'Estat veu bé una societat filial per gestionar l'Aeroport de Girona però controlada des de Madrid

El secretari d'Estat de Transports insisteix que cal crear un comitè de rutes mentre no es concreta la nova gestió

L'Estat ha fet un pas més per avançar cap a una gestió més autònoma de l'aeroport de Girona. Un pas que té pros i contres. Per una banda, el secretari d'Estat de Transports ha reconegut que la proposta que li han fet arribar els empresaris gironins de crear una societat filial que gestioni l'aeroport té cabuda en la normativa actual. Després del canvi de lleis per impulsar un nou model aeroportuari, aquesta és una via que Táboas ha reconegut que es pot seguir en el cas de Girona. De fet, en la darrera reunió bilateral Estat-Generalitat, el govern estatal va comprometre's a impulsar aquestes societats filials com alternativa al traspàs dels aeroports catalans, reclamació que l'Estat encara no es planteja

Ara bé, una altra de les demandes dels empresaris, les institucions gironines i del Govern era que en el consell d'administració hi hagués una majoria dels integrants d'aquestes institucions. En aquest punt, Táboas ha deixat clar que la majoria del consell d'administració -òrgan que pren les decisions- ha de ser d'Aena. "Una filial és una filial per definició i el 51% ha de ser d'Aena", ha remarcat Táboas. 

Aquest plantejament rebaixa les pretensions dels empresaris i institucions que havien inclòs en la proposta com un dels punts claus tenir poder majoritari. Ara bé, el president de la Cambra de Comerç, Domènec Espadalé, ha afirmat que caldrà estudiar quines vies legals hi ha per obtenir la màxima representació. 

Táboas ha justificat que "el principal interessat" en crear la societat filial és l'Estat ja que per això es va fer el canvi normatiu que obria la porta a la creació d'aquests ens que permeten una gestió més propera i amb participació del territori. Per això, ha dit que la voluntat del govern de l'Estat "hi és tota". Ara bé, Táboas també ha dit que la pedra és al teulat de la Generalitat, amb qui ha assegurat que hauran de tenir una "reunió formal" per tractar aquests temes. 

El secretari d'Estat ha remarcat que "una empresa pública no es crea de la nit al dia" i per això ha augurat que, com a màxim, es podria establir un principi d'acord en relació a la societat filial abans de les eleccions del 20 de novembre. 

Táboas defensa que cal un comitè de rutes

Táboas ha dit que no ha rebut cap resposta per reunir-se amb el Govern i que la única comunicació que ha tingut en aquest sentit ha estat el pronunciament sobre la creació d'un comitè de rutes a l'Aeroport de Girona. El ministre Blanco, en la seva darrera visita a Girona, va anunciar que Foment invertiria 30 MEUR fins el 2014 a l'aeroport i la creació d'aquest comitè de rutes que hauria de tenir la missió d'atraure noves companyies per volar des de Girona. 

Al Govern aquesta idea no va agradar i li van comunicar al ministeri. Però Táboas no vol donar per tancat l'assumpte i ha insistit que aquest comitè és una eina que es pot crear ràpid -ha dit que en una setmana es podria tenir tancat l'acord si hi ha voluntat política- i que estaria activa fins que es creés la societat filial. "Mentre no es creï la societat filial jo preferiria posar en funcionament el comitè de rutes, a Barcelona ha donat excel·lents resultats", ha justificat.

Táboas ha remarcat que Aena seguirà invertint en l'aeroport i que en els darrers anys s'han destinat 120 MEUR a les instal·lacions. Per això, ha dit que l'Estat comparteix amb els empresaris el desig de recuperar el nombre de passatgers que, en el cas de Girona, havia superat els cinc milions. 

El secretari d'Estat ha qualificat de "franca i aclaridora" la trobada que ha mantingut aquest divendres amb empresaris gironins. A la reunió també hi ha assistit la diputada socialista al Parlament, Marina Geli, l'exsecretari de Mobilitat, Manel Nadal, el diputat al Congrés pel PSC, Àlex Sàez, i el subdelegat del govern espanyol a Girona, Francesc Francisco-Busquets.