Francisco-Busquets: 'L'Estat no s'ha equivocat amb les obres de l'N-II a les comarques gironines'

El subdelegat atribueix la situació de la carretera a la crisi econòmica i reconeix que ara cal prioritzar el TAV

"De cap manera hi ha hagut equivocació, sinó que les circumstàncies ens han portat a la situació actual". Amb aquesta contundència, el subdelegat de l'Estat a Girona ha defensat el paper del govern espanyol en les obres de l'N-II a les comarques gironines.

En aquests moments, només hi ha vuit quilòmetres de la futura A-2 que s'han posat en servei arreu de la demarcació. Són els que s'estenen entre Fornells de la Selva (Gironès) i Caldes de Malavella (Selva). Cap al sud, l'Estat ha licitat aquest estiu per 39 milions d'euros (MEUR) els treballs per reprendre l'obra fins a Sils, que porta aturada -i empantanegada- des del 2009. 

Des d'allà i fins a Maçanet, tram on els treballs també es van deixar a mig fer, de moment no hi ha notícies. D'altra banda, cap a la frontera amb França, excepte a la circumval·lació de Girona, on l'N-II s'unirà a l'AP-7, o bé l'obra està aturada (Vilademuls-Orriols) o bé encara espera projecte. 

Francisco-Busquets ha atribuït la situació actual a les repercussions de la crisi econòmica. "Ningú no havia previst la virulència d'aquesta crisi, que ha aconsellat retardar tot un seguit d'actuacions planificades a mig i llarg termini", ha declarat el subdelegat. 

En referència als dos trams de la Selva, Francisco-Busquets indica que ara "s'ha desencallat el Sils-Caldes, que era el que ho necessitava més". El subdelegat diu que "s'ha trigat molt" a licitar el tram perquè "s'ha fet quan s'ha pogut", ja que després que una de les dues empreses de la UTE fes fallida, l'altra va intentar imposar "unes condicions draconianes i l'Estat li va haver de parar els peus".

Pel que fa al tram entre Sils i Maçanet, on l'empresa que l'executava va abandonar l'obra per l'encariment del projecte, Francisco-Busquets és clar. "Aquest tram estava mig endegat, es van fer uns canvis per satisfer les necessitats del territori i això va variar els preus", declara. 

Prioritzar el TAV

El subdelegat insisteix en què "en absolut no hi ha hagut equivocació" per part de l'Estat amb l'N-II, i recorda que cal tenir en compte que Foment inverteix molt a la demarcació. "Hi ha moltes inversions, però se'ns escolen amb el TAV; jo entenc que, per al territori, costa molt discriminar el TAV de l'N-II, però inversió, n'hi ha", explicita.

Ara bé, Francisco-Busquets admet que ara, el que cal és prioritzar l'alta velocitat. "La situació aconsella que, per al 2012, la gran inversió que es fa en infraestructures ferroviàries es detregui del desdoblament de l'N-II, que per altra banda és innegable que també és necessari, imprescindible i urgent", ressalta el subdelegat a Girona. 

Francesc Francisco-Busquets també assegura que, amb la licitació del Caldes-Sils, un cop s'acabin aquests treballs, la demarcació multiplicarà per cinc els quilòmetres desdoblats de l'N-II que té actualment. "En total, tindrem més de 40 quilòmetres, si es compten els que aniran des de Sils fins a Fornells de la Selva", indica el subdelegat.

Francisco-Busquets explica que, aleshores, es trencarà amb la visió actual que té la N-II. En referència al fet que molts d'aquests nous quilòmetres es trobaran a la circumval·lació de quatre carrils de Girona, lloc on s'uniran l'AP-7 i l'N-II, i que l'obra l'executa Acesa, el subdelegat diu que "encara que la concessionària faci l'obra, són diners que acaben pagant els contribuents". 

Converses amb els propietaris

Per últim, el subdelegat també s'ha referit a la situació que viuen els propietaris de terrenys afectats pel desdoblament entre Vilademuls i Orriols (Alt Empordà). L'Estat va aturar l'obra ara fa un any i hauria comunicat als propietaris la intenció de retornar-los els terrenys per evitar pagar les expropiacions. El problema és que les finques estan completament destrossades. 

Francisco-Busquets ha indicat que, per part seva, no té informacions de quin serà el futur que seguiran les obres. Sí que ha dit, però, "estar convençut" que si el desdoblament no es reprèn a curt o a mig termini, "l'Estat afrontarà l'afer, s'asseurà i intentarà parlar amb els afectats per pactar-ho de la millor manera possible".