Denunciats 19 taxistes pirates que operen a zones turístiques i aeroports catalans

El sector demana més inspeccions · A l'Aeroport de Girona hi treballen el doble de taxis il·legals que amb llicència

Una pàgina web anuncia als turistes que poden contractar transport fins a Lloret de Mar per 159 euros anar i tornar. D'aquesta manera, justifiquen als visitants que ja no s'han de preocupar de res un cop arribin a l'Aeroport de Girona. El preu real però si s'agafa un taxi autoritzat no supera els 95 euros. Aquesta és una de les pràctiques fraudulentes que han de suportar els taxistes que treballen a l'aeroport. 

El president del gremi, Josep Carreras, diu que amb la davallada de vols que ha aplicat Ryanair a les instal·lacions de Vilobí d'Onyar (Selva) i la situació de crisi ha baixar un 60% la facturació. A més, denuncien que tenen apuntades les matrícules de fins a 40 vehicles que fan de taxi il·legalment. Són el doble de les llicències de taxi autoritzades per treballar tot l'any a l'aeroport. 

"Molts es posen tranquil·lament a la vista de tothom amb rètols perquè saben que no hi ha controls i d'altres es posen a dins de l'aparcament recullen a la gent i surten", denuncia Carreras que demana que els Mossos d'Esquadra incrementin la presència per dissuadir els conductors pirates. Durant tot aquest matí, s'ha fet un control a la part posterior de l'aparcament de l'aeroport en el quan s'han controlat 47 vehicles però no s'ha aconseguit enxampar cap taxista pirata. "Moltes vegades s'avisen entre ells o si veuen policia surten sense recollir ningú i no se'ls pot acusar de res", lamenta el president dels taxistes de l'aeroport. 

Carreras també ha explicat que aquests taxistes il·legals ofereixen portar turistes a preus més baixos i que els treuen els clients "descaradament". A més, assegura que els cobren preus per persona i no es basen en les tarifes estipulades per llei i que mesura el taxímetre. "Això ens està fent molt mal", ha reconegut Carreras. Prova d'això és que, aquest estiu, no s'ha activat cap de les 16 llicències temporals de taxi que poden operar en temporada alta a l'aeroport. "No hi ha feina i això suposa que una trentena de taxistes que feien l'estiu aquest any no treballin", ha declarat. 

Més de 430 inspeccions

En el que portem d'estiu, els Mossos d'Esquadra conjuntament amb inspectors de Transports han fet més de 430 inspeccions a taxis de poblacions turístiques i aeroports catalans. La voluntat de les inspeccions és detectar irregularitats -si el taxi té llicència, assegurança, si treballa dins l'àmbit establert o si té contracte per anar a recollir certs passatgers- per tal de garantir que els taxistes autoritzats no tenen competència deslleial i també per garantir la seguretat dels viatgers. 

"No podem quantificar els taxistes il·legals que tenim perquè van canviant; és un fenomen contra el qual ens queda una única solució que és fer molta inspecció", ha reconegut en una entrevista a l'ACN el director general de Transports i Mobilitat, Ricard Font, que defensa que el taxi també forma part de la indústria turística catalana i que, més en temps de crisi, "s'ha de defensar". 

El cap del Servei de Ports i Transport de Girona, Albert Carenys, ha explicat que si enxampen un taxista sense llicència immobilitzen el vehicle i demanen als passatgers que baixin del cotxe i vagin a cercar els serveis d'un taxi legal a la terminal de l'aeroport. La normativa preveu sancions per aquest tipus d'irregularitat que es mouen entre els 1.000 i 2.000 euros. A més, durant els controls també s'aprofita per fer la prova d'alcoholèmia als conductors. 

Carenys ha explicat que la irregularitat més comuna és la de persones que presten el servei sense tenir l'autorització i és habitual detectar taxistes que cobren el servei sense complir les tarifes aprovades sinó pactant preus a l'alça o cobrant un tant per viatger.