Una nau industrial de Girona i un descampat a Riudellots de la Selva servien com a punts clau d’una organització criminal dedicada al contraban internacional de vehicles sostrets, desmantellada entre l’agost i l’octubre d’aquest any.
La investigació, impulsada per la Divisió d’Investigació Criminal (DIC) de Girona i Lleida i el Servei de Vigilància Duanera de l’Agència Tributària, ha permès recuperar una quarantena de cotxes robats i detenir nou persones d’entre 19 i 53 anys. Els vehicles tenien com a destí final la República de Gàmbia, després de ser amagats en contenidors marítims.
El punt d’inflexió de la investigació va arribar el 22 de juliol, quan els Mossos van localitzar una desena de vehicles sostrets en una nau de Girona a punt d’introduir-se al mercat il·lícit. Els agents van descobrir que el grup operava amb gran especialització: robava SUVs d’un fabricant asiàtic, els amagava en contenidors plens de ferralla i els carregava caps de setmana per evitar inspeccions abans d’enviar-los cap als ports de Barcelona, Castelló o València. Gràcies a la cooperació amb Interpol, es va interceptar un carregament al port de Tànger (Marroc) amb quatre cotxes robats a Roses, la Ràpita i França.
Des del 2023, s’ha detectat un augment del robatori d’aquest mateix model de vehicle: 137 denúncies el 2024 i 118 en els primers sis mesos del 2025. La majoria no s’abandonaven, sinó que es preparaven per ser exportats.
El grup funcionava amb una estructura jeràrquica ben definida: líders responsables dels contractes de contenidors i transport, intermediaris que gestionaven naus i descampats, operaris que preparaven la càrrega i lladres que robaven els vehicles amb sistemes electrònics avançats.
A partir de la investigació de Girona, els agents de Lleida van detectar connexions amb una nau industrial a Huércal de Overa (Almeria), utilitzada com a centre logístic. El 6 d’agost, es van intervenir quatre contenidors amb 15 vehicles sostrets valorats en 300.000 euros i es van detenir tres persones. Entre els documents trobats hi havia ordres de transport coincidents amb les dates investigades.
La coincidència d’un dels detinguts amb la trama de Girona va permetre crear un equip conjunt d’investigació entre Girona, Lleida i Duanes, que va confirmar la dimensió internacional del negoci. Els agents van descobrir diversos punts de “guarderia” de cotxes, com una nau a Montsó (Osca) i descampats a Riudellots de la Selva, des d’on els vehicles eren enviats cap a ports espanyols.
El 18 de setembre, en una segona fase de l’operació, es van recuperar set vehicles sostrets a Montsó i es van detenir sis persones a Girona, Salt, Cassà de la Selva i Lleida. Un d’ells ja havia estat arrestat a Almeria. L’últim detingut va ser localitzat el 2 d’octubre a Manresa.
Als detinguts se’ls atribueixen més de quaranta robatoris de vehicles, contraban internacional i pertinença a organització criminal. La investigació continua oberta i no es descarten noves detencions.