La Universitat de Girona (UdG) estrena una nova càtedra amb una mirada integradora per a les persones amb altes capacitats. Es tracta d’una iniciativa de la universitat en col·laboració amb la Fundació d’Ajuda a Nens i Joves amb Altes Capacitats (FANJAC) i el Departament d’Educació i Formació Professional.
L’objectiu és que institucions, famílies i la comunitat educativa tinguin un punt de trobada integrador per a persones amb aquest talent. La Càtedra d’Altes Capacitats s’ha presentat aquest dimecres i és la primera de tot Catalunya destinada a aquest grup de persones. De moment, des de la càtedra ja s’ha impulsat un curs d’especialització per a professionals de l’educació.
El Consell de Govern de la UdG va aprovar el 2024 la creació de la Càtedra d’Altes Capacitats. Es va formalitzar el març del 2025 amb la intenció d’impulsar el desenvolupament integral i el benestar de les persones que tenen altes capacitats a partir de la recerca i la transferència del coneixement. De fet, la càtedra compta amb dos socis: la FANJAC i el Departament d’Educació i Formació Professional.
Això vol dir que la càtedra implica el món de la recerca, les entitats socials, els professionals del sector educatiu i les famílies. Conjuntament, es pot traçar un full de ruta per caminar cap a la integració d’aquest col·lectiu en la societat.
El director de la càtedra, Teo Jové, descriu les persones amb altes capacitats com un “grup heterogeni de persones amb unes característiques comunes”. En aquest sentit, Jové considera que aquestes persones “aprenen de manera ràpida i amb facilitat, tenen vocabulari ric per a la seva edat, una gran capacitat de raonament i memòria, molta curiositat, gran capacitat de concentració i compromís, hipersensibilitat, gran capacitat d’observació i anàlisi, perfeccionisme, gran sentit de la justícia, bon sentit de l’humor i gran capacitat d’imaginació”.
Malgrat tot, la majoria de les persones que tenen aquest talent no estan identificades i, per tant, no reben l’atenció que els pertoca. En alguns casos, això pot derivar en fracàs escolar, problemes de rendiment i malestar emocional. Des de la càtedra ja s’ha organitzat un curs d’especialització per a professionals de l’educació per donar-los eines per detectar i tractar persones amb aquestes característiques. A més, també s’hi impulsen postgraus i treballs de final de grau i màster vinculats a les altes capacitats dins les carreres associades al centre docent de la UdG.