Ryanair a Girona, final a un viatge de setze anys

L'aerolínia anuncia el tancament de la base de Girona el gener de 2020

El matrimoni que vivia Girona amb la companyia irlandesa d'aviació Ryanair sembla ser que ha arribat a la seva fi amb un divorci no amigable després de setze anys amb una relació que s'havia anat desgastant temporada a temporada.

L'aerolínia fundada per Tony Ryan el 1985 i comandada per l'excèntric conseller delegat Michael O'Leary, es van fixar en Girona com a l'indret per a ubicar-hi la seva primera base al sud d'Europa. La inauguració va tenir lloc el 6 de febrer del 2004 i va representar una revolució per a la demarcació amb un total de 8 destinacions i que suposaven un total de 140.000 reserves pels mesos de febrer i març d'aquell any.

La plataforma logística va suposar el trasllat d'un centenar de treballadors de Ryanair a Girona, entre personal de vol i de terra. La companyia, a diferència del que havia fet en altres bases europees com la de Londres-Standsted, no tenia previst habilitar una residència pels seus treballadors a la província. "Els ajudarem a buscar pis, però no els oferirem allotjament", assenyalava l'aleshores executiu de vendes, Nicola Connolly. Dit i fet, la majoria d'empleats de Ryanair es van instal·lar per iniciativa pròpia a Girona i en municipis propers a l'aeroport. No obstant això, algunes agències de la Costa Brava van llogar habitatges a pilots en municipis com Lloret de Mar. D'entre les noves rutes, la destinació més sol·licitada era Roma, on la companyia operava dos vols diaris.

Entre les destinacions que oferia a diari també s'hi trobaven Liverpool, Eindhoven, Karlsruhe-Baden, Venècia, Torí i l'Alger. La capital francesa, amb dues connexions diàries, completava la llista de de noves destinacions. Aquestes rutes se sumaven a les que Ryanair ja operava des de l'any passat amb vols diaris a Londres (Standsted), Glasgow (Prestwick), Birmingham, Bournemouth , Milà (Bèrgam), Frankfurt (Hahn), Brussel·les (Charleroi), i un vol setmanal a Dublín. En total, l'aerolínia volava, des de Girona, a 16 ciutats europees, repartides en set països.

Rècord de passatgers

L'any 2008 va ser un any de rècord per a la companyia irlandesa. Ryanair va tancar l'any amb els millors resultats de la seva història, arribant als 58 milions de passatgers transportats, xifra que suposa un creixement del 18% respecte l'any anterior.

Per la seva banda, l'Aeroport de Girona, base al sud d'Europa de la companyia irlandesa, es va veure clarament beneficiada d'aquest creixement i va cloure l'any arribant als 5,5 milions de passatgers, una xifra que va suposar un rècord absolut i que mai més ha estat superat ni igualat. Aquesta era una xifra carregada de mèrit, ja que aleshores la resta d'aeroports espanyols van tancar el 2008 amb decreixements o amb creixements molt inferiors al gironí. Fins aleshores, l'any que més passatgers van passar per l'aeroport gironí va ser el 2007, amb un total de 4.848.604.

El Prat, la sentència per a Girona

Ryanair va anunciar poc després d'aquestes xifres rècord que començaria a operar al setembre de 2010 a l'Aeroport d'El Prat, el que va representar un cop dur per a l'aeroport gironí. Les males dades no es van fer esperar i aquell mateix mes inaugural les instal·lacions de Vilobí d'Onyar van perdre 60.000 passatgers respecte el setembre de l'any anterior. A partir d'aquí la tònica es va mantenir, perdent passatgers mes a mes i any rere any, assolint mínims històrics que van convertir l'Aeroport de Girona en unes instal·lacions pràcticament residuals i anecdòtiques. L'entrada de noves companyies com Jet2.com, Pobeda Airlines, Nordwind i Ural Airlines oferint connexions amb Moscou han ajudat a mantenir una mica les xifres, però aquestes han quedat sempre molt allunyades del que havien arribat a ser quan només operava Ryanair abans del 2010.

Últimes xifres

L'aeroport de Girona ha tancat el juliol amb un nou descens de passatgers. En concret, segons recull l'estadística d'Aena, al llarg del darrer mes hi ha hagut 294.816 persones que han passat per la terminal de Vilobí d'Onyar. Traslladat en percentatges, són un 5% menys que l'any passat.

I això, de retruc, també es trasllada a l'acumulat de l'any. On de nou, les xifres van a la baixa i en aquest cas, el descens ja és del 5,8%. Entre gener i finals de juliol, l'aeroport de Girona amb prou feines supera el milió de passatgers (1.085.223).

Caldrà veure si aquest agost la situació remunta, però d'entrada tot fa pensar que aquest any serà difícil que la terminal de Vilobí superi els dos milions de passatgers. I allò que novament posa de relleu l'estadística d'Aena, això sí, és l'estacionalitat que viu l'aeroport Girona-Costa Brava. I és que més de la meitat d'aquest milió i escaig de viatgers han passat per la terminal durant els mesos de juny i juliol. En concret, 568.755 dels 1.085.223

Ara, amb l'anunci del tancament de la base de Girona, podria rematar la minvada salut de les instal·lacions, que podria veure reduïda fins a la mínima expressió el nombre de connexions amb altres ciutats europees.