La licitació que publica avui el BOE arriba després que el Consell de Ministres aprovés, gairebé per sorpresa, treure a concurs el desdoblament de la N-II entre Caldes i Sils. Aquest tram de la futura A-2, de 6,6 quilòmetres, porta més de dos anys empantanegat. Les màquines hi van deixar de treballar el juny del 2009, després que l'empresa que executava l'obra fes fallida.
D'ençà d'aleshores, les estructures a mig fer, les terres remogudes i la deixadesa han presidit la imatge de la carretera. Una situació a la qual s'hi ha d'afegir la inseguretat, perquè aquest tram de la N-II s'ha convertit també en un dels punts negres de la xarxa viària gironina.
"És el més perillós de la Nacional, perquè el traçat actual passa per on hi haurà el futur vial de servei; la carretera és estreta i hi ha gran quantitat de cotxes cada dia", concreta l'alcalde de Sils, Martí Nogué. I el de Caldes de Malavella, Salvador Balliu, precisa: "Ja portem temps empantanegats, amb tot el perill que suposa per als conductors i els qui vivim a Caldes".
De fet, en aquest municipi, l'alcalde explica que un dels punts on s'ha de vigilar més per accedir a l'actual via és a l'entrada de la urbanització Turist Club, on hi viuen unes 200 persones. "En aquesta urbanització, per anar a casa seva, els veïns pràcticament es juguen la vida", diu Salvador Balliu.
A licitació per 38,9 MEUR
L'obra que ara s'ha tret de nou a concurs té un pressupost de licitació de 38.952.705,5 euros. L'empresa adjudicatària, a més de desdoblar l'actual via, també l'haurà de deixar preparada per a una futura ampliació a tres carrils.
Quan s'hagi acabat l'obra, la nova A-2 en aquest tram tindrà dues calçades de set metres d'amplada cadascuna. Els treballs també inclouen els enllaços de les Mallorquines, amb la carretera GI-555, i el de Caldes amb la GI-673.
L'obra la pagarà íntegrament l'Estat amb fons públics. La previsió, si res no es torça, és que els operaris i les màquines tornin a estar sobre terreny aquesta tardor. El Ministeri de Foment calcula que el desdoblament s'enllestirà a mitjans del 2013, perquè el termini d'execució de les obres és de vint mesos.
Que es faci ja
Els alcaldes han rebut amb alegria l'esperada licitació dels treballs. Tot i això, tampoc amaguen la seva indignació perquè "es va tard" i no s'hauria d'haver permès que l'obra quedés empantanegada durant dos anys. "Són obres complicades i les volem al més aviat possible però, per damunt de tot, desitgem que quan es tornin a reprendre s'acabin", ha concretat Salvador Balliu.
En la mateixa línia també s'ha expressat l'alcalde de Sils, Martí Nogué. "Si l'obra no s'hagués aturat, ara ja passaríem per dins la nova nacional acabada; només esperem que ara les obres durin el mínim possible", ha concretat l'alcalde.
De totes maneres, el tram entre Caldes de Malavella i Sils de la N-II és només una pota dels greuges que arrossega aquesta carretera al sud de la demarcació. Les altres dues són el Sils-Maçanet, on l'obra també està aturada des de fa un any i mig, i el Maçanet-Tordera.
Per a aquests dos trams, en cara no hi ha data. La intenció de l'Estat és que els treballs de la futura A-2 aquí es puguin executar mitjançant un acord de col·laboració publicoprivat.
D'ençà d'aleshores, les estructures a mig fer, les terres remogudes i la deixadesa han presidit la imatge de la carretera. Una situació a la qual s'hi ha d'afegir la inseguretat, perquè aquest tram de la N-II s'ha convertit també en un dels punts negres de la xarxa viària gironina.
"És el més perillós de la Nacional, perquè el traçat actual passa per on hi haurà el futur vial de servei; la carretera és estreta i hi ha gran quantitat de cotxes cada dia", concreta l'alcalde de Sils, Martí Nogué. I el de Caldes de Malavella, Salvador Balliu, precisa: "Ja portem temps empantanegats, amb tot el perill que suposa per als conductors i els qui vivim a Caldes".
De fet, en aquest municipi, l'alcalde explica que un dels punts on s'ha de vigilar més per accedir a l'actual via és a l'entrada de la urbanització Turist Club, on hi viuen unes 200 persones. "En aquesta urbanització, per anar a casa seva, els veïns pràcticament es juguen la vida", diu Salvador Balliu.
A licitació per 38,9 MEUR
L'obra que ara s'ha tret de nou a concurs té un pressupost de licitació de 38.952.705,5 euros. L'empresa adjudicatària, a més de desdoblar l'actual via, també l'haurà de deixar preparada per a una futura ampliació a tres carrils.
Quan s'hagi acabat l'obra, la nova A-2 en aquest tram tindrà dues calçades de set metres d'amplada cadascuna. Els treballs també inclouen els enllaços de les Mallorquines, amb la carretera GI-555, i el de Caldes amb la GI-673.
L'obra la pagarà íntegrament l'Estat amb fons públics. La previsió, si res no es torça, és que els operaris i les màquines tornin a estar sobre terreny aquesta tardor. El Ministeri de Foment calcula que el desdoblament s'enllestirà a mitjans del 2013, perquè el termini d'execució de les obres és de vint mesos.
Que es faci ja
Els alcaldes han rebut amb alegria l'esperada licitació dels treballs. Tot i això, tampoc amaguen la seva indignació perquè "es va tard" i no s'hauria d'haver permès que l'obra quedés empantanegada durant dos anys. "Són obres complicades i les volem al més aviat possible però, per damunt de tot, desitgem que quan es tornin a reprendre s'acabin", ha concretat Salvador Balliu.
En la mateixa línia també s'ha expressat l'alcalde de Sils, Martí Nogué. "Si l'obra no s'hagués aturat, ara ja passaríem per dins la nova nacional acabada; només esperem que ara les obres durin el mínim possible", ha concretat l'alcalde.
De totes maneres, el tram entre Caldes de Malavella i Sils de la N-II és només una pota dels greuges que arrossega aquesta carretera al sud de la demarcació. Les altres dues són el Sils-Maçanet, on l'obra també està aturada des de fa un any i mig, i el Maçanet-Tordera.
Per a aquests dos trams, en cara no hi ha data. La intenció de l'Estat és que els treballs de la futura A-2 aquí es puguin executar mitjançant un acord de col·laboració publicoprivat.