L'Oficina d'Atenció Ciutadana a Girona rep més de 550 visites diàries en el seu primer any

Una enquesta puntua amb un 8,4 punts sobre 10 el nivell de satisfacció dels usuaris

L'Oficina d'Atenció Ciutadana, situada al renovat edifici de l'antic hospital de Santa Caterina, ha registrat una activitat de 118.739 d'usaris atesos en el seu primer any en funcionament. Des del 16 de juny del 2010 fins al 16 de juny d'aquest any, ha donat servei a una mitjana de 553 persones per dia, amb puntes de 800 i 1.000 usuaris en moments concrets, i 3.076 persones a la setmana. Pel que fa als departaments, on s'han registrat més tramitacions han estat a Benestar Social, Habitatge i Ensenyament.

Segons una enquesta feta de forma aleatòria a 240 usuaris, el perfil de les persones ateses són tant homes (53,3%) com dones (46,7%), d'edats compreses entre 25 i 49 anys d'edat, que han nascut a Catalunya (un 56,3%) i resideixen al Gironès (65%) amb estudis primaris o secundaris (65%). Destaca que 1 de cada 3 usuaris han nascut fora de la Unió Europea i que el 35,8% no treballa actualment. La forma més habitual de coneixement de l'oficina són l'entorn laboral, amistats o familiars (32,9%) o d'haver estat derivat per altres institucions (29,2%).

El 53% dels enquestats van ser adreçats a una taula d'atenció generalista mentre que el 46,7% els van derivar a una taula d'atenció especialitzada. El 80,8 % dels tràmits o consultes es resolen mentre que un 19,2% queden pendents de resolució, especialment perquè cal esperar una resposta de l'administració o perquè l'usuari li faltava algun tipus de documentació.

Destaca també el nivell de satisfacció dels consultats. La nota de mitjana és de notable alt, 8,4 punts sobre un total de 10, i els aspectes més ben valorats són l'ordre i la neteja de l'espai (8,9), l'amabilitat de les persones que hi treballen (8,8) i l'horari d'atenció al públic (8,8) -l'oficina obre de dilluns a divendres de 9 del matí a 6 de la tarda i els dissabtes de 9 a 2 del migdia, amb l'excepció de juliol i agost que l'horari de dilluns a divendres és de 9 a 3 de la tarda.

Millorar el temps d'espera

La mitjana d'espera dels usuaris per ser atesos és de 7 minuts en el cas d'una consulta generalista i el doble, catorze minuts, si es tracta d'una atenció especialitzada. Són dades "molt raonables", assenyala la responsable de l'oficina, Mercè Nadal, que explica que estan treballant per millorar-les. El mes de desembre passat fan posar en funcionament la cita prèvia per a fer tràmits en els àmbits de Tranports, Benestar Social i Família, i Salut, amb la idea de descongestionar les hores punta de feina -que va de les 11 del matí a la 1 del migdia- i també per millorar el funcionament i l'organització de les 40 persones que atenen als usuaris.

Per altra banda, també s'han proposat millorar la resolució dels tràmits que queden pendents, per afinar més l'efectivitat del servei.

Una experiència pionera a Catalunya

Aquesta és la primera oficina de tot Catalunya on es concentren els serveis territorials d'una demarcació en un sol edifici per tal de "millorar el servei als ciutadans" i estalviar temps i desplaçaments a l'hora de fer les gestions. El delegat del Govern a Girona, Eudald Casadesús, ha assenyalat que les xifres recollides demostren que va ser una "bona decisió" quan ara fa més de deu anys es va apostar per unificar els serveis. El mes de juliol està previst que s'hi traslladi també una taula d'atenció per als tràmits de Justícia.

La pròxima oficina que s'obrirà al territori català serà a Tortosa, a començaments del 2013. Actualment, s'està construint l'edifici, situat al carrer Montcada i davant mateix de la delegació del Govern.