La UGT alerta que si no hi ha acord amb Ryanair es destruiran més del 30% dels llocs de treball

El sindicat assegura que empreses auxiliars de l'aerolínia ja han acomiadat gent i estan reduint les jornades

Lesma, l'empresa encarregada dels serveis de terra de Ryanair, tenia fa tres anys 240 treballadors i, malgrat que el nombre de passatgers s'ha mantingut estable fins fa pocs mesos, la plantilla s'ha reduït fins a només 80 treballadors. "Malgrat que hi havia cada vegada més passatgers, Lesma ha anat acomiadant gent i els treballadors han hagut de fer cada cop més feina", ha denunciat el secretari general de la Federació de Transports de la UGT, Joan Moreno. El sindicat ha fet en diverses ocasions denúncies públiques sobre les condicions de treball a l'aeroport -tant per Lesma com per Ryanair- i ara, amb la retallada de vols perquè no hi ha acord amb la Generalitat, asseguren que les condicions estan empitjorant.

El sindicat calcula que a l'aeroport hi treballen 1.500 persones, ja sigui directament contractades per alguna empresa com Lesma, Ryanair o Aena o també en empreses de lloguer de cotxes, comerç o informació turística. A aquests, UGT hi suma 270 persones més que treballen en restaurants i hotels pròxims a l'aeroport i també al centre logístic CIM la Selva. El sindicat assegura que la retallada de vols ja s'ha cobrat les primeres víctimes. "En un hotel pròxim ja han acomiadat tres persones i han tancat el menjador", ha posat per exemple el secretari de Política Sindical, Camil Ros, que assegura que si no hi ha acord entre el Govern i Ryanair la destrucció dels llocs de treball pot superar el 30%. De fet, el sindicat reconeix que, recentment, hi ha hagut nou acomiadaments de treballadors de Lesma i a la resta els estan reduint o fraccionant la jornada o els estan traslladant a d'altres aeroports.

Ros ha explicat que la incertesa de no saber si finalment Ryanair farà un pas enrere si hi ha acord i es recuperarà l'activitat aeroportuària els fa "complicat" negociar amb les empreses. El representant sindical ha assenyalat que hi ha mecanismes legals per evitar acomiadaments -com poden ser un ERO temporal justificat si la feina baixa- però que si no saben si la situació de retallada de vols és puntual o permanent no poden afrontar amb garanties la negociació. Per això han instat el Govern a resoldre el conflicte de manera "urgent".

Per a la UGT, els aeroport de Girona, Reus i Lleida-Alguaire ha de tenir "la massa crítica" destinada als vols de baix cost i que, en canvi, aquestes companyies no haurien d'operar a l'Aeroport del Prat. "És imprescindible un pla estratègic del Govern per treure del Prat el low cost", ha demanat el responsable de Transports, Joan Moreno, que també ha dit que cal diversificar les companyies a Girona per evitar que, en un futur, la pressió de Ryanair sigui tan forta. Ara bé, malgrat que el sindicat ha criticat les maneres de funcionar i les condicions laborals que ofereix Ryanair, Moreno ha dit que "l'esquelet dels aeroports catalans" està pensat per a companyies com Ryanair perquè opta per volar des d'aeroports perifèrics.

A més, el secretari de Política Sindical, Camil Ros, ha criticat l'actitud de "tots els partits gironins" durant la campanya electoral perquè ha dit que "no han buscat el consens" pel que fa a l'aeroport sinó que l'han aprofitat "de manera electoralista". Per Ros, si tots els partits estan d'acord amb què cal retenir Ryanair i traspassar l'aeroport "només cal posar-hi un calendari".