Olòriz (ICV) lamenta que a Girona l'exercici de l'alcaldia 's'ha fet sempre com a PSC i no com a govern'

El candidat d'ICV-EUiA al consistori gironí reconeix que ha estat temptat d'abandonar el tripartit

Olòriz fa més de deu anys que és regidor a l'Ajuntament de Girona i aquestes municipals encapçala la candidatura de la formació ecosocialista per tercera vegada. A les eleccions del maig, hi arriba amb una llista on hi ha una destacada presència d'independents. Una aposta que representa "una vàlvula de seguretat", com ressalta, i també la voluntat d'assegurar que "les decisions del què es faci a Girona" es prenguin "des de la ciutat".

Després que ICV hagi guanyat un regidor en cadascuna de les dues darreres cites amb les urnes, Olòriz no es marca cap sostre. Diu que confia en aquesta tendència per ampliar la representació a l'Ajuntament de Girona -actualment IVC té tres regidors- però la seva fita no és, en cap cas, numèrica.

Allò que vol, assegura, és guanyar-se la confiança del ciutadà. "L'experiència del que has fet ha de portar que més gent et tingui confiança i, com a resultat, tindrem més vots i més regidors", declara l'alcaldable d'ICV. Per això, remarca que no vol vendre la seva candidatura com un producte comercial que es promociona "amb falques publicitàries", i demana al ciutadà "el benefici del dubte" per lluitar contra la desafecció i la idea "que tots els polítics són iguals".

Girant la vista cap enrere, Joan Olòriz reconeix que durant els dos darrers mandats una de les dificultats més grans amb què ha topat l'acord d'esquerres a Girona és "que l'alcaldia no fos l'alcaldia de tots". I afegeix: "S'ha fet sempre com a PSC, i no com a conjunt de govern".

Aquesta actitud, segons diu, és el que permet explicar diverses confrontacions internes i episodis concrets, com el projecte fallit per construir un pavelló a la Devesa. Uns entrebancs que en més d'una ocasió, com admet, l'han portat a plantejar-se si realment tenia sentit continuar al govern municipal.

Tot i això, però, l'alcaldable d'ICV també reconeix que governar colze a colze amb els socialistes ha servit perquè determinades polítiques "es fessin diferent". A més, assegura sentir-se molt satisfet del "model d'austeritat" que s'ha aplicat a l'Ajuntament de Girona, on "ningú té targetes de crèdit", si hi ha delegacions convidades "es menja de menú" i només hi ha un cotxe per a l'alcaldessa o els regidors que hagin de viatjar.

Per això, critica que fins i tot la gent del seu propi partit es desplacessin en cotxes oficials quan estaven a la Generalitat. "Sempre els recomanava que els deixessin, perquè la millor manera de governar és l'exemple", ressalta el candidat d'ICV.

En clau de partit, i retornant al consistori gironí, Joan Olòriz també valora com a responsabilitats "importants" haver-se fet càrrec d'àrees com els Serveis Socials, Medi Ambient o Educació en temps de crisi. "Hem demostrat que sabem governar", argumenta.

Tot està obert

En relació al mandat que ara es tanca, Joan Olòriz en fa un balanç "positiu" tant per a la ciutat com per a la coalició que representa. Ara, però, admet que totes les opcions tornen a estar obertes davant els comicis del 22 de maig. El candidat d'ICV no descarta un tercer tripartit a Girona, al costat del PSC i ERC, però també assegura que vol esperar a conèixer el resultat de les eleccions per aventurar possibles pactes postelectorals.

Això sí, sobre la viabilitat d'una aliança amb CiU, Olòriz no deixa de remarcar que els governs locals han de ser "independents". Per això, com a candidat d'ICV, ja vol deixar clara quina serà la seva postura en determinats temes. "Serem bel·ligerants amb el Trueta, no podem acceptar que s'hi retallin serveis imprescindibles", avança.

"Els serveis de salut i educació no es paguen amb diners, són el gran salt qualitatiu que hem donat", argumenta Joan Olòriz, que es mostra molt crític a l'hora de valorar els primers mesos de Govern de CiU a la Generalitat. Segons ell, cal fer una crida a l'executiu perquè reflexioni al voltant de "l'enorme inquietud" que s'ha generat amb l'anunci dels plans d'ajustament.

"No és just retallar allò que afecta la majoria", insisteix. I hi afegeix que l'estat del benestar actual "és molt petit com per ara, retallar-lo". A més, dins aquesta reflexió, també alerta el Govern que no és bo fer marxa enrere perquè sí. "No es pot destruir només perquè això ho han fet els que governaven abans i no t'agradava", diu Joan Olòriz.

Polítiques socials, econòmiques i de mobilitat

A l'hora d'explicar el programa que ICV presenta a Girona, Joan Olòriz el basa en tres eixos bàsics: els serveis socials, les polítiques econòmiques i un pla de mobilitat adequat. Dins el primer àmbit, l'alcaldable ecosocialista ressalta que la millor política social és aquella que fomenta "l'ocupació i l'habitatge".

En aquest sentit, argumenta que l'atur i la manca d'un sostre poden abocar el ciutadà "a depressions, a trencar vincles i a caure en un pou". I aquí, defensa Olòriz, és on entren en joc els serveis socials i l'ajuda professional per evitar que la gent pugui "acabar al carrer sense sostre" o es vegi abocada a situacions de risc com "les drogues".

La recepta de l'alcaldable d'ICV és, doncs, clara: per combatre aquestes situacions de risc, els serveis socials han d'anar de bracet amb la "promoció econòmica, l'ocupació i l'habitatge". En aquest sentit, Joan Olòriz es mostra orgullós del Consell de Cohesió i Serveis Socials que s'ha creat a la ciutat, però també alerta que el seu és un "èxit fràgil" perquè en determinats barris "és fàcil que una espurna de foc pugui prendre l'herba seca".

Qui més té, més ha de contribuir

Una de les principals conviccions de Joan Olòriz és que "qui més té, més ha de contribuir". Per això, l'alcaldable critica al Govern de la Generalitat la decisió de suprimir l'impost de successions. A Girona, el candidat d'ICV no amaga que li agradaria que els impostos municipals fossin progressius; és a dir, anar en funció de la renda, perquè aquest tipus de taxes són les que -com diu- "han permès l'estat del benestar".

Aquesta fórmula fiscal -segons sosté Olòriz- també és la garantia per aconseguir "uns bons serveis públics" i evitar que la ciutat no vagi "a dues velocitats", amb ciutadans que es quedin enrere perquè no poden afrontar les càrregues econòmiques.

Per això, l'alcaldable ecosocialista exigeix exemple i sacrifici, sobretot als qui evadeixen impostos i fan més opacs els seus guanys. "Ara, per patriotisme, que és el sacrifici per al conjunt de la població, hem de fer emergir aquests diners", subratlla.

A més, Olòriz lamenta que aquells qui tenen més diners, també siguin els qui tinguin més capacitat de pressió. L'alcaldable recorda com, més d'una vegada, pel càrrec que ocupa a l'Ajuntament, s'ha hagut d'escoltar més d'un cop allò de "vostè no sap amb qui parla".

Així, lamenta que hi hagi gent que "fa de la riquesa prepotència". Segons el candidat d'ICV, "no sortirem de la crisi si no som capaços de plantar cara als prepotents que l'han generada, i que se n'estan sortint sense cap contraprestació".

No cal abaixar sous

D'altra banda, sobre si és necessari retallar els sous municipals, Joan Olòriz reflexiona que "és molt humà pensar que l'altre ha de cobrar menys", de manera que molta gent "soluciona el problema fent que el tingui l'altre". L'alcaldable, però, adverteix que "els qui pensen que abaixant els sous municipals tindran feina, s'equivoquen; quanta menys feina hi ha al sector públic, menys feina al privat".

Per això, Olòriz no considera que calgui abaixar sous a l'administració local. Això sí, l'alcaldable d'ICV assegura que cal que els funcionaris municipals siguin "conscients que cobren per servir els ciutadans".

L'alcaldable ecosocialista també és conscient que els moments actuals de crisi són durs per a les arques municipals. Per això, sobre el fet que els impostos a Girona portin congelats dos anys seguits, reflexiona que "és difícil que sigui sostenible". Tot i això, també subratlla l'esforç que ha fet el consistori aquest any, reduint en més de 3 milions d'euros (MEUR) el pressupost municipal "sense retallar serveis". Un fet que, segons Olòriz, pot servir com a "experiència per al Govern de la Generalitat".

Tramvia i aparcaments dissuasoris

L'alcaldable d'ICV creu que una assignatura pendent a Girona és el pla de mobilitat, que caldria afrontar en el futur govern de forma ambiciosa. Pactar una progressiva pacificació del trànsit, estendre i facilitar l'ús de la bicicleta, potenciar els autobusos o la creació d'un tramvia són algunes de les propostes que hauria d'incloure el document, segons Olòriz.

A més, el candidat també sosté que cal impulsar més zones verdes i habilitar aparcaments dissuasoris a l'entrada de Girona, perquè "no es pot foradar tota la ciutat" amb aparcaments subterranis. "Això significaria pàrquings que la majoria no ens podem permetre", reflexiona.

Joan Olòriz relliga les seves propostes de mobilitat amb la voluntat de preservar el medi ambient i reduir la contaminació. I precisament, dins aquest àmbit el seu partit també defensa que es faci una acurada gestió dels residus.

Ara, la ciutat recicla al voltant del 40% de les escombraries (quan ICV va arribar al govern aquest percentatge era del 8%). Olòriz assegura, però, que cal impulsar el centre de tractament de residus de Campdorà (Gironès) per permetre arribar a un 70% de reciclatge, i que la resta del rebuig es gestioni amb una incineradora de nova generació "menys contaminant que l'actual".

S'han "malbaratat" recursos amb el TAV

En matèria d'urbanisme, és gairebé obligat fer referència a la gran obra del TAV que s'ha engegat durant aquest mandat. Per Olòriz, en aquests treballs s'han "malbaratat" recursos i es va concebre una estació que "destrossava el parc Central". De fet, abans de les últimes eleccions, els ecosocialistes plantejaven canvis en el disseny de la futura estació.

Per a ICV, el més important era protegir la zona com a espai verd, i per això demanaven que l'edifici només tingués un gran vestíbul a l'exterior, passant tots els serveis i els accessos al tren als soterranis. Ara, quan la imatge de l'antic parc Central ja s'ha esborrat i ha deixat pas a la dels calaixos de la nova estació, l'alcaldable d'ICV demana que els treballs "es facin bé i en condicions", i que l'alta velocitat no s'imposi a altres obres més "petites" però també "importants per a la mobilitat" a Girona.

Joan Olòriz també és partidari de compensar els barris més afectats per les obres de l'alta velocitat, com el de Sant Narcís. "Si hi ha circumstàncies especials en un barri determinat, hi pot haver discriminació positiva", argumenta. Així, per exemple, aposta per condicionar aparcaments per als veïns mentre durin les obres, per contrarestar les molèsties que no hi ha en altres llocs de la ciutat.

Finalment, dins l'àmbit de la seguretat, l'alcaldable d'ICV fa un advertiment. Alerta que aquells qui pensin que seguretat és sinònim de més policies al carrer, "s'equivoquen perquè mai n'hi hauria prou". En aquest sentit, defineix la seguretat com "una barreja de civisme, de serveis de qualitat i també de policies que marquen límits quan toca".

El regidor de la bicicleta

Joan Olòriz (Barcelona, 23 de gener del 1954) és llicenciat en Filosofia i Lletres per la UAB i doctorat per la UdG. És casat, té una filla i un fill, i viu amb la família al barri de Sant Daniel. Fa més de 25 anys que és professor de secundària i actualment dóna classes a l'IES Sobrequés de la ciutat.

Per Girona acostuma a moure's en bicicleta i assegura ser molt "accessible" per als ciutadans. De fet, així ho demostra amb les peticions que rep a les xarxes socials, que rarament queden sense resposta. És més amic del consens que de la confrontació, i admet que li "repugna" el model de política "on tothom s'ha de barallar".

Joan Olòriz va iniciar la seva trajectòria política l'any 1971, quan va ingressar al PSUC. Va ser membre del comitè central d'aquell partit i, d'ençà de la fundació d'ICV, forma part de la comissió política nacional.

És regidor a l'Ajuntament de Girona des del 2000 (va accedir-hi iniciat el mandat, en substitució de Joan Boada). Fins al 2003 va estar a l'oposició i, tant aquell any com el 2007, es va presentar com a cap de llista d'ICV a les municipals. Del 2003 al 2007, va ser tercer tinent d'alcalde i regidor de Serveis Socials i Joventut, i del 2007 fins l'actualitat, segon tinent d'alcalde i regidor de Polítiques Socials i Cooperació.