Les comarques gironines van registrar 8.243 moviments d’alumnes d’ESO durant el curs 2024-25, segons dades del Departament d’Educació. Aquesta xifra representa un 23,3% del total d’estudiants matriculats (35.441) i evidencia la dimensió del fenomen de la matrícula viva, és a dir, els canvis d’escola o incorporacions d’alumnes fora dels períodes ordinaris de matriculació.
La ciutat de Girona és el municipi de la demarcació amb més incidència, amb 1.644 moviments i 5.587 estudiants matriculats a principi de curs. La segueixen Figueres (744), Olot (565), Blanes (541) i Lloret de Mar (495), que encapçalen el rànquing gironí. En conjunt, aquestes cinc poblacions acumulen prop del 50% dels moviments totals registrats a la regió educativa de Girona.
Aquestes dades situen la demarcació per sobre de la mitjana de les regions més poblades del país —com el Vallès Occidental, el Baix Llobregat o el Maresme-Vallès Oriental—, però per sota de les zones amb un pes relatiu més alt, com l’Alt Pirineu i Aran o Lleida. En aquests territoris, la mobilitat escolar és molt més elevada: al Pirineu, per exemple, els 1.102 moviments detectats representen prop del 40% dels alumnes matriculats, amb pics del 49% a la Vall d’Aran i del 46,6% a la Cerdanya.
La regió de Lleida és la segona amb més incidència, amb 5.496 moviments sobre 17.650 alumnes matriculats a inici de curs (31,1%). Les comarques amb més proporció de canvis són el Pla d’Urgell (36,6%), les Garrigues (35,6%) i la Segarra (35,4%). A Lleida ciutat, es van registrar 2.545 moviments en un total de 8.142 alumnes.
La regió de Tarragona, amb un 26,7%, és la tercera on més es nota aquest fenomen. La ciutat homònima va acumular 2.277 moviments durant el curs passat, sobre un total de 6.568 estudiants. Per darrere, la Catalunya Central i les comarques gironines se situen entre les àrees amb una incidència mitjana, mentre que les Terres de l’Ebre, el Penedès, el Vallès Occidental, el Maresme-Vallès Oriental i el Baix Llobregat queden per sota de la mitjana catalana.
En termes absoluts, el Barcelonès continua liderant el conjunt del país amb 21.357 moviments al llarg del curs, seguit del Vallès Occidental (8.470), el Baix Llobregat (6.656) i el Maresme (3.718). La ciutat de Barcelona, amb 13.854 moviments, encapçala de llarg el rànquing municipal, per davant de l’Hospitalet de Llobregat (3.579), Lleida (2.545), Sabadell (2.312) i Tarragona (2.277).
En total, 27.254 alumnes es van incorporar per primer cop al Servei d’Educació de Catalunya fora dels períodes de matriculació ordinaris i el volum global de moviments va ser de 77.743. Aquesta dada, però, no equival al nombre d’estudiants, ja que un mateix alumne pot generar més d’un canvi al llarg del curs.
Les dades formen part d’una resposta parlamentària del Departament d’Educació a una pregunta de la CUP, en què per primer cop s’han fet públiques les xifres de matrícula viva per municipi i regió educativa.

