Soriano diu que la retirada de Ryanair de Girona representa una 'dificultat' per al Prat

El president avança que Spanair ha batut el rècord d'ocupació mitjana dels avions per desè mes consecutiu

  • Un avió de Ryanair a l'aeroport de Girona (arxiu)
    Un avió de Ryanair a l'aeroport de Girona (arxiu)
  • Un avió de la companyia Spanair © ACN
    Un avió de la companyia Spanair © ACN
El president d'Spanair ha alertat que aquesta actitud de l'aerolínia irlandesa posa "en risc" els aeroports de Girona i Alguaire, però també porta "dificultats" a Barcelona, que ha rebut l'oferta que Ryanair ha desviat de la resta d'aeroports catalans i podria acabar convertit en una instal·lació "dominada" per les companyies de baix cost. Soriano ha alertat que seria un "malson" acabar com l'aeroport de Dublín, que, tot i ser "important", està controlat per Ryanair fins al punt que aquesta companyia ha demanat una subvenció de 100 milions d'euros per a continuar operant.

Ricard Font confia en les negociacions

El director general de Mobilitat, Ricard Font, ha evitat aquest divendres "especular" sobre l'avenç de les converses amb Ryanair per assegurar la presència de la companyia a l'aeroport de Girona. Font ha admès que les dues parts ja s'asseuen a negociar, però ha volgut deixar molt clar que "quan hi hagi notícies", correspondrà a la companyia anunciar-les. Després que l'aerolínia tirés pel dret i retallés vols per aquest estiu, les dues parts han reprès les converses, però damunt la taula ja no hi ha el preacord signat pel tripartit. Ja s'han fet reunions a Irlanda i el Govern insisteix en què l'aeroport de Girona és rendible a Ryanair com a porta d'entrada de turisme a la Costa Brava i a Catalunya.

Fa unes setmanes, el mateix conseller Lluís Recoder va reconèixer que la Generalitat havia tornat a encarar les converses amb Ryanair. Avui, el director general de Mobilitat ha confirmat que ja hi ha hagut reunions amb els màxims responsables de l'aerolínia, el seu president Michael O'Leary i el vicepresident Michael Cawley.

La Generalitat i Ryanair s'intercanvien documentació i també han mantingut trobades a Irlanda, d'on és originària l'aerolínia de baix cost. Això sí, damunt la taula ja no hi ha el document de preacord signat pel tripartit abans de la seva sortida del Govern. De moment, però, es desconeix l'estat en què es troben les converses per assegurar la presència de la companyia a Vilobí d'Onyar.

Sobre aquest punt, el director general de Transports i Mobilitat ha estat taxatiu. Ricard Font ha afirmat que "la voluntat d'aquest Govern és no especular" i que, quan hi hagi notícies, correspondrà a la companyia anunciar-les. El director general creu, però, que les negociacions arribaran a bon port.

La Generalitat insisteix, però, en què l'aeroport Girona és rendible a Ryanair com a porta d'entrada de turisme, no només a la Costa Brava sinó també arreu de Catalunya. En cas que s'arribés a un acord, la companyia però ja ha deixat clar que la recuperació de vols i freqüències es començaria a operar a partir de la temporada d'hivern.

Per aquest estiu, Ryanair ja ha dit quina és la seva postura. I és que, com ja va anunciar el seu vicepresident, es cancel·len 18 rutes des de les instal·lacions de Vilobí. Aquesta reducció suposa que l'aeroport de Girona passi a tenir 46 enllaços i les freqüències setmanals es redueixin de 300 fins a 194.

Influència per al traspàs

El director general de Transports i Mobilitat va assistir ahir a una reunió de la taula estratègica per a l'impuls del traspàs de l'aeroport de Girona. Ricard Font ha explicat que la trobada va servir per exposar als agents econòmics del territori "en quin moment es troba el procés de privatització d'Aena, i quina és la influència que podria tenir en el futur traspàs".

En aquest punt, Font ha dit que no s'ha d'oblidar que les instal·lacions de Vilobí d'Onyar van ser les úniques de Catalunya que van tenir beneficis. En concret, 10,5 milions d'euros (MEUR).