El Parlament aprova donar suport econòmic perquè Ryanair es quedi a Girona durant cinc anys

El PSC transacciona la moció amb CiU i el text obté el suport de tots els grups

          D'altra banda, la moció, gràcies a una transacció amb ICV-EUiA, preveu redactar els acords amb Ryanair tenint en compte dues variables: una quantitat a determinar per passatger que arriba a l'aeroport de Girona i un mínim de passatgers anuals garantits.

Un altre punt del text preveu dur a terme els treballs necessaris per incrementar el nombre de companyies aèries que operen a Girona i ampliar el nombre de destinacions. Caldrà prioritzar aquelles destinacions actuals més consolidades que presentin un major volum de trànsit de passatgers. Aquesta part de la moció s'ha transaccionat amb C's i ERC.

La moció ha estat votada per unanimitat excepte el punt que fa referència al traspàs dels aeroports de Girona, Reus i Sabadell, que ha comptat amb el vot en contra de PPC i C's.

El PSC havia presentat una moció en què demanava donar compliment al preacord negociat amb la companyia Ryanair que estableix la continuïtat de l'operativa de la companyia durant els propers cinc anys. El diputat del PSC Roberto Labandera ha subratllat que aquest preacord "tenia el coneixement i el vistiplau de CiU", però el nou Govern se n'ha desmarcat "posant en entredit la continuïtat institucional". De fet, ha recordat que el conseller Joaquim Nadal va respectar un preacord que havia signat Felip Puig en l'anterior canvi d'executiu.

En lloc de continuar amb els retrets mutus per aquesta qüestió, Labandera ha explicat que el seu grup ha decidit prioritzar l'acord. "Nosaltres podíem haver optat pel camí de la dialèctica de la confrontació, però hem preferit arribar a un acord que rebaixa el punt inicial, comparteixo que tenia major contundència, però volíem arribar a aquesta acord perquè no és un tema partidista, sinó de país", ha argumentat.

En un to més dur que el del PSC, la diputada d'ERC Carme Capdevila ha reivindicat el preacord que havia signat l'anterior executiu, i ha anunciat el seu vot favorable a la moció però "amb recel i preocupació", vigilant que això no suposi "cap pas enrere". Ha dit que espera que el Govern segui per negociar amb la companyia "pensant en l'activitat econòmica que genera l'aeroport de Girona, clau per l'economia gironina", i ha lamentat les últimes declaracions del conseller Lluís Recoder, que insisteix en negar el preacord de desembre i assegura que l'únic contracte vigent amb Ryanair acaba a finals d'any.

Capdevila s'ha queixat també que el PSC hagi acceptat amb tanta vehemència l'esmena proposada per CiU "que rebaixa substancialment el contingut de la moció original".

Les males maneres de Ryanair

En canvi, Josep Rull, de CiU, ha defensat mantenir l'activitat de Ryanair a Girona, "però no a qualsevol preu". El futur d'aquest aeroport, ha dit, no pot passar només per una relació contractual amb una companyia, sinó que s'ha de diversificar l'oferta.

Al seu parer, els grups han arribat a un bon acord que permet "donar força a la capacitat de negociació del Govern, que ha de tenir prou força i prou llibertat per arribar a un nou acord i evitar estar permanentment condicionat per una manera de fer d'una companyia" que l'executiu no comparteix. Ha recordat que també hi havia contracte a Lleida, i Ryanair va canviar les condicions.

Joan Boada (ICV-EUiA) ha considerat que el preacord de desembre del 2010 està "mort" quan la mateixa companyia decideix eliminar alguns vols aquest estiu. Al seu parer, s'ha d'anar a un altre acord negociat pel nou Govern i vigent durant quatre o cinc anys. Ha recordat també que l'empresa irlandesa "no és un model de compliment d'acords" i sovint ha utilitzat el "xantatge", però això no ha de ser excusa per no continuar negociant. "Ni hem d'acceptar el que diu Ryanair ni posar-nos a plorar perquè ens maltracten", ha dit.

C's: companyia "xantatgista"

El diputat de C's Jordi Cañas ha denunciat que Ryanair és una companyia "xantatgista", que negocia "amb una pistola a sobre de la taula". Cañas ha remarcat que "tothom vol més companyies i més rutes per donar més activitat a Girona, però no a qualsevol preu".

Toni Strubell (SI) ha constata que Ryanair està "molt mal acostumada", perquè l'aeroport de Girona està "com enganxat a la droga" degut a la dependència que té d'aquesta única companyia. Ha afegit que si l'aeroport fos de competència exclusiva de la Generalitat, la situació seria ben diferent.

El popular Josep Llobet ha apuntat que la moció inicial impedia que el Govern negociés amb llibertat, però ha advertit que el PPC dóna un suport "exigent" al text, perquè l'executiu ha de tenir clar que cal arribar a un acord perquè Ryanair continuï operant a Girona.