Blanco diu que 'no hi ha pressupost' per licitar les obres de desdoblament de la N-II

CiU recrimina els incompliments i li demana que no faci 'pagar més el peatge de l'oblit'

Blanco ha fet aquestes manifestacions en resposta a una pregunta de la senadora de CiU Coralí Cunyat, que ha recordat que en els últims set anys de mandat de José Luis Rodríguez Zapatero no s'ha inaugurat cap quilòmetre nou de desdoblament i li ha demanat que 'no faci pagar més el peatge de l'oblit'.

'La N-II serà la primera quan tinguem recursos'

El ministre ha reiterat que la N-II és una autovia 'prioritària per al govern d'Espanya' però ha recordat que Foment ha fet un ajustament pressupostari 'per complir amb els objectius de dèficit' que suposa principalment una retallada 'a la direcció general de carreteres' i una aposta pel ferrocarril en les vessants de Rodalies, alta velocitat i mercaderies.'En conseqüència sabem que aquesta actuació serà la primera que licitarem quan disposem de recursos a la direcció general de carreteres per poder fer aquesta actuació', ha dit Blanco.

Blanco ha volgut comparar la seva actuació amb la del conseller de PTOP, Lluís Recoder. 'La seva primera decisió va ser dir que no licitaria cap obra pública aquest any com a conseqüència de l'ajustament econòmic', ha apuntat, i per tant 'l'ajustament és per a tots'. 'No poden pensar que en un territori es poden fer ajustaments i que el govern d'Espanya no està subjecte al compliment del dèficit', ha dit.

No obstant això, Blanco ha reiterat la promesa de recuperar el projecte quan sigui possible. Segons el ministre, 'hi ha tres o quatre actuacions en carreteres una de les quals és el desdoblament de la N-II on a més de consens social i polític sobre la seva necessitat també hi ha la consciència per part del Ministeri de Foment que cal impulsar-la'. Per tant, ha dit 'tinc la determinació d'impulsar-la, però no tinc partida pressupostària per poder procedir en aquest context a la licitació que vostè em planteja, ja m'agradaria', ha sentenciat.

El ministre ha reiterat que està 'persuadit' per fer realitat les obres i ha recordat que en aquests moments 'està buscant fórmules' per dur-les a terme com pot ser la col·laboració público-privada'. 'Però el context econòmic és el que és, i invertint a Catalunya com en cap altra comunitat d'Espanya no em poden plantejar simultàniament que inverteixi en alta velocitat, en rodalies, en mercaderies i en carreteres, simplement perquè no és possible i no és compatible'.

Promeses 'incomplertes'

Les explicacions del ministre no han convençut la senadora de CiU que ha recordat que el desdoblament de la N-II ja figurava al programa electoral del PSOE l'any 2004 i que, quatre anys més tard, al 2008, també prometia licitar les obres pendents al tram Tordera-La Jonquera. Uns incompliments, segons Cunyat, als quals s'afegeix el compromís del propi Blanco al Senat al 2010, quan va dir que el desdoblament era prioritari, i una moció al Congrés on es comprometia a iniciar les obres de forma 'immediata'.

Concretament, el ministre es va comprometre inicialment a reprendre les obres -aturades fa més d'un any i mig- a la Selva a principis d'aquest 2011. Un compromís que després va canviar en prometre que les obres es licitarien durant aquest any. Ara bé, aquest escenari ha canviat ara amb la resposta que ha donat a la senadora quan ha assegurat que no hi ha diners per licitar cap tram, ni els del sud de Girona ni tampoc el Medinyà-Orriols que també ha quedat a mitges.

'No han fet res', ha dit, i 'nosaltres seguim amb una carretera en tan males condicions que es pot nomenar com 'la carretera de la vergonya'. Cunyat ha recordat que la N-II ha vist com creixia el nombre d'usuaris a causa de la crisi i al 2010 s'han produït un 17% més d'accidents que al 2009, especialment col·lisions laterals a causa de l'estretor dels carrils per les obres de desdoblament. Un 23 % de les víctimes mortals per accidents a la demarcació de Girona es van produïr a la N-II, ha recordat.

Per tant, segons Cunyat, 'no es tracta d'un caprici dels diputats i senadors de CiU ni d'un fracàs del PSC, sinó d'una reclamació unànime i de consens del territori' com ho van demostrar la manifestació dels alcaldes de la Selva del dissabte 12 de març. 'Per favor, no ens faci pagar més el peatge de l'oblit', ha sentenciat.