Cau el nombre de dones gironines que participen en el programa de detecció de càncer de mama

De 30.000 dones convidades al programa el 2009 només s'hi van adherir el 57%

Amb la finalitat d'augmentar la participació de dones en el programa de detecció de càncer de mama, el Departament de Salut a Girona juntament amb la Universitat de Girona, han engegat una nova campanya amb el lema 'Per la teva salut, fes-te una mamografia a temps' que consisteix en un espot televisiu, fulls informatius i pòsters. L'objectiu és captar més gironines perquè participen en el programa i sobretot, segons ha destacat la directora territorial de Salut a Girona, Marta Pedrerol, incidir en la importància del 'temps' per tal de poder fer un 'diagnòstic precoç'.

Pedrerol, ha remarcat que gràcies a aquest diagnòstic precoç, en els darrers anys les pacients gironines amb càncer de mama viuen dos anys més de mitjana.

De les més de 30.000 dones entre 50 i 69 anys convidades al programa de l'any 2009, només s'hi van adherir el 57%, una xifra que representa sis punts menys que l'any anterior, quan s'hi van acollir el 63%. El responsable de l'Oficina Tècnica del Cribratge de Càncer de Mama, Miquel Carreras, ha destacat que a tot Catalunya la davallada de participació és similar, i que per això des de la Regió Sanitària de Girona s'ha dut a terme diverses accions.

105 dones amb càncer

D'altra banda, del 63% de participació que hi va haver el 2008, es van diagnosticar 99 càncers, mentre que del 57% de dones que van participar en el programa l'any passat, 105 d'elles patien càncer. Salut no considera significatiu l'augment de casos, ja que segons expliquen la hipòtesi podria ser que les dones participants són més grans i això significa una major incidència en el càncer, però d'altra banda si que és creu necessari que s'incrementi la participació de dones per poder fer un diagnòstic més ràpid i guanyar temps.

Per un diagnòstic precoç

Per una banda, la primera acció per tal de millora la participació en el programa és la sensibilització dels professionals sanitaris, tot i que Carreras ha destacat que amb aquesta acció no hi ha hagut massa ressò i per això ara confien en la campanya informativa que s'ha fet juntament amb la Universitat de Girona, i que consta en un espot televisiu on l'eix central és el lema de 'guanyar temps', a més de fulletons infomatius i cartells que es distribuiran a tots els hospitals, Centres d'Atenció Primària o farmàcies, per tal de conscienciar a les dones, sobretot al col·lectiu de 50 a 69 anys la importància de poder fer un pronòstic ràpid. La campanya de comunicació es posarà en marxa aquesta propera setmana.