Girona i Salt estrenen el primer corredor de bus ràpid BRCat

El nou servei impulsat per TEISA i la Generalitat reforça la línia L9

La companyia TEISA i el Departament de Territori, Habitatge i Transició Ecològica de la Generalitat han presentat el nou corredor de bus ràpid BRCat entre Salt i Girona, una actuació que millora de manera significativa la connexió entre ambdós municipis i optimitza les línies L9, L3 i L4, que el 2024 van transportar 3,2 milions de passatgers. El servei es posarà en marxa dilluns vinent, 10 de novembre, i forma part de l’estratègia per fomentar el transport públic, reduir emissions i integrar la mobilitat sostenible en l’entorn urbà.

El projecte inclou la construcció d’un carril bici bidireccional, la millora de l’espai per als vianants i l’increment de la freqüència de la línia L9, que passarà dels 30 als 15 minuts, a més d’incorporar autobusos 100% elèctrics. El nou corredor BRCat tindrà un pas d’autobús cada tres minuts i mig, fet que convertirà aquesta línia en una de les més actives de la xarxa metropolitana.

El director de TEISA, Àlex Gilabert, ha destacat que “la L9-BRCat combina les tres essències del transport públic del futur: infraestructura ràpida, més freqüència i descarbonització”. Gilabert ha subratllat que aquesta és la primera línia totalment electrificada, i que “aquest pas endavant ens permet continuar fent créixer el nombre d’usuaris que aposten pel transport públic com a eina de mobilitat quotidiana i per oci”.

L’alcalde de Salt, Jordi Viñas, ha ressaltat “la cooperació institucional per fer possible un projecte que aposta per reforçar l’àrea metropolitana i enfortir el transport públic, amb més freqüències i una xarxa ciclista que millora altres modes de transport sostenible”.

De la seva banda, l’alcalde de Girona, Lluc Salellas, ha remarcat que “és un projecte integral que potenciarà el transport públic, la mobilitat en bicicleta i a peu, tres pilars imprescindibles en les ciutats del futur”.

La consellera de Territori, Habitatge i Transició Ecològica, Sílvia Paneque, ha explicat que “aquesta és una de les primeres actuacions del pla BRCat, que volem desplegar a tot el país”. Paneque ha afegit que el Govern “prioritza el transport públic com un dels eixos essencials per a la mobilitat del segle XXI, i reforça serveis que cada any sumen més usuaris i baten rècords”.

Una actuació de 3,5 quilòmetres i millores en totes les línies

Els treballs, executats al llarg dels darrers mesos, han abastat 3,5 quilòmetres amb la creació de carrils de bus ràpid en tots dos sentits, un carril bici bidireccional i nous espais per a vianants amb voreres més àmplies, places i zones verdes.

Les línies L9, L3 i L4 s’han redissenyat per millorar la connexió entre Salt i Girona. La nova L9-BRCat comunicarà Salt amb la Universitat de Girona amb recorreguts més directes i una freqüència de 15 minuts en dies feiners (de 7 a 22 h). Els dissabtes la freqüència serà de 30 minuts, i la línia no circularà els diumenges.

La L4 manté una freqüència de 12 minuts, però modifica el traçat per fer-lo més ràpid i segur, mentre que la L3 continua amb una freqüència de 10 minuts, aprofitant també el nou corredor.

Autobusos elèctrics i estalvi d’emissions

La millora de la L9-BRCat incorpora dos nous autobusos elèctrics BYD, que s’afegeixen als ja existents, assolint una flota de quatre vehicles zero emissions. Amb 84 places i una autonomia de 400 quilòmetres, els vehicles estan equipats amb espais per a cadires de rodes, pantalles informatives, sistemes acústics per a invidents i connexions USB.

Segons TEISA, aquests autobusos permetran estalviar 84.000 litres de combustible i evitar l’emissió de més de 318 tones de CO₂ anuals. Les càrregues es faran a la cotxera de Montfullà (Bescanó), on s’han instal·lat nous punts de càrrega i un centre de transformació de 1.000 kVA per garantir la demanda energètica.

Una empresa centenària en creixement

Amb més de 500 treballadors i una flota de 320 vehicles, TEISA és una de les empreses de transport més veteranes de Catalunya. Fundada el 1920 a Banyoles, va ser pionera en l’ús d’autobusos elèctrics. Actualment opera línies urbanes i interurbanes, rutes escolars i serveis adaptats a les comarques de Girona i part de Barcelona, amb presència a Girona, Banyoles, Olot, Ripoll, Figueres, Vic i Barcelona, entre altres municipis.

Amb aquest nou corredor BRCat, TEISA i la Generalitat fan un pas més per transformar la mobilitat metropolitana de Girona i Salt, impulsant un model més eficient, sostenible i connectat amb les necessitats del territori.