La Fundació Dalí no va participar en la subhasta d'El Retrat de Paul Éluard' per encaix pressupostari

El Patronat ha triat enriquir la col·lecció de les primeres obres surrealistes amb l'estudi preparatori de 'La mel és més dolça que la sang'

'És un oli sobre fusta molt important per a la Fundació perquè és d'una època que, fins fa poc, teníem poc representada', ha explicat Montse Aguer que detalla que des del Patronat van decidir apostar per una de les dues obres i participar només en una subhasta. Aguer ha explicat que compten amb una partida destinada a adquisicions i, tot i que diu que 'El Retrat de Paul Éluard' és una 'obra interessantíssima', van decidir apostar per l'estudi preparatori d'una de les primeres obres surrealistes del geni empordanès, 'La mel és més dolça que la sang'.


La Fundació Gala-Salvador Dalí va participar en la subhasta surrealista de Christie's aquest dimecres a la nit a Londres i va comprar per 4.794.215 euros aquest estudi del 1927 d'un quadre que actualment està en parador desconegut. Fins al moment, aquesta xifra va batre rècords del pintor en subhasta. Un rècord que va durar poc perquè l'endemà mateix Sotheby's va subhastar l'obra 'El Retrat de Paul Éluard' per gairebé 15.953.710 euros.

Montse Aguer ha explicat que la Fundació Dalí va decidir no participar en aquesta segona subhasta per una qüestió de pressupost. Aguer ha afirmat que 'El Retrat de Paul Éluard' és una obra 'molt interessant' perquè està feta l'any 1929, un dels anys crucials en la vida de Salvador Dalí, i marca l'època durant la qual Paul Éluard i Gala, juntament amb altres membres del grup surrealista, van visitar Dalí a Cadaqués. Després, gala va decidir quedar-se i trencar amb Éluard. 'És un any transcendental', ha afirmat la directora del Centre d'Estudis Dalinians.

Prèviament a les subhastes, la Fundació havia decidit apostar per enriquir la part de 'presurrealisme' per poder tenir un fil argumental d'evolució del geni empordanès més sòlid. En aquest sentit, explica que l'estudi preparatori de 'La mel és més dolça que la sang' és una obra crucial perquè marca les incursions de Dalí en el surrealisme. Ja comença amb un títol potent perquè és una frase que deia sovint Lídia de Cadaqués, un referent literari i a qui Dalí havia qualificat com un personatge 'paranoic'.

Aguer també ha ressaltat el valor iconogràfic d'aquest obra amb elements com l'ase podrit, els caps tallats, la sang i els membres amputats mesclats amb un paisatge d'horitzons marcats. 'Ara només falta que arribi a Figueres, l'emmarquem i el presentem públicament', ha conclòs Montse Aguer.