Els autocars turístics no podran aparcar a l'entrada del Barri Vell de Girona a partir del març

Hauran d'aparcar a l'estació d'autobusos o a Fontajau

El canvi d'ubicació de l'actual aparcament de busos turístics es farà efectiu a partir de l'1 de març. S'han contractat dos agents que informaran de la nova ubicació i del funcionament. L'espai que actualment s'utilitza, el passeig de Canalejas i el carrer Berenguer Carnicer, passarà a ser zona d'estacionament per als veïns del Barri Vell (han de tenir el distintiu) amb 29 places d'aparcament. Al carrer Berenguer Carnicer es crearan tres places per a persones amb mobilitat reduïda i quatre més per a vehicles amb distintiu del CAP Santa Clara que fan atenció domiciliarà així com tres places més per a busos de línies regulars. També hi haurà quatre places de càrrega i descàrrega.

L'alcaldessa de Girona, Marta Madrenas, ha subratllat que amb aquesta mesura es vol atendre la demanda de falta d'aparcaments dels residents del barri i, al mateix temps, es posarà fi a les aglomeracions de turistes que hi havia en hores punta i que molestaven als veïns. "Tots els turistes entren pel mateix pont i carrer i això ha de desaparèixer; ara podran fer-ho per sis o set entrades diferents i s'esponjarà moltíssim l'entrada del barri", ha afegit l'alcaldessa.

Els nous espais d'aparcament de busos

L'estació d'autobús serà un dels nous espais habilitats per a autocars turístics. Podran ocupar les andanes 25,26 i 27, pagar 5,45 euros per bus i dia i amb un horari que anirà de tres quarts de sis del matí a les onze de la nit. Tindran deu minuts per recollir o deixar els passatgers i després hauran de marxar. L'altre indret habilitat serà la zona de Fontajau, que serà gratuït i no hi haurà limitació de temps. Per l'alcaldessa, el trasllat d'aquests dos nous espais contribuirà a dinamitzar més els comerços de la ciutat perquè podran passejar-se per altres punts de la ciutat. Per fer-ho possible, s'han negociat les condicions amb l'empresa que gestiona l'estació.

Pel que fa a la distància que hi ha entre els nous aparcaments amb el Barri Vell, l'alcaldessa ho ha relativitzat tot dient que hi ha ciutats on les distàncies són encara més grans. En el cas de l'estació de busos, ha afirmat que és un passeig de deu minuts que els permetrà conèixer altres parts de la ciutat que amb el sistema actual no trepitgen. També es reforçarà el punt d'informació de l'estació.

Fomentar la convivència entre ciclistes i vianants

Una altra de les mesures anunciades aquest divendres és la contractació de quatre agents cívics dedicats a informar als ciclistes del Barri Vell de la necessitat de respectar les normes de circulació i de donar prioritat als vianants. La regidora de Turisme, Glòria Plana, ha detallat que es vol evitar que "no obstaculitzin" les entrades de gran afluència, que no facin trobades en punts de sortida i que aparquin en zones habilitades. Els agents cívics també visitaran els establiments especialitzats amb aquest turisme perquè informin als usuaris de les normes recollides tot lliurant-los uns fulletons que s'han imprès en català, castellà, anglès i francès. "Girona ha de ser una ciutat amable per passejar i compatible amb la pràctica d'esport", ha afegit Plana. Els agents, que ja treballen des de finals de gener, faran aquesta tasca informativa durant sis mesos i després es valorarà si s'amplia. Des del consistori insisteixen que cal treballar la prevenció i no pas amb les sancions.

No es convocarà el concurs del trenet

Un altre dels serveis que es volen replantejar és el del trenet turístic. El febrer d'aquest any es va acabar la pròrroga d'un any a l'empresa adjudicatària i s'està a l'espera dels resultats d'un estudi per determinar el nou model. Des de l'Ajuntament asseguren que no convocaran el nou concurs fins a tenir els resultats (es preveu que pugui ser d'aquí a un mes) i ja donen per fet que no hi haurà aquest servei a l'estiu. El que sí que ja han decidit és que el trenet ja no entrarà al Barri Vell com passava fins ara i que es canviarà la ruta. També es vol prioritzar que sigui elèctric. Durant tot aquest temps, ha afegit Madrenas, veurem com es modifiquen els "fluxos" turístics amb les noves mesures i es podrà definir el nou model.

Durant l'acte, que també ha comptat amb la presència del regidor de Mobilitat, Joan Alcalà, s'ha subratllat que són mesures "molt treballades" que es basen en el pla estratègic de ciutat i després de reunir-se amb els veïns del Barri Vell. "Són accions molt importants destinades a millorar la convivència entre veïns i el turisme, que ha de ser responsable i sostenible", ha assenyalat Madrenas.