El soterrament del tren a Girona canviarà la contaminació acústica per les vibracions

Un estudi del doctor Josep Arnau determina que l'ampliació de l'AP7 no suposa més soroll per als veïns

El doctor Josep Arnau fa 20 anys que estudia el fenomen de la contaminació acústica. De la mà de la Universitat Politècnica de Girona ha liderat estudis per a empreses, ajuntaments o instal·lacions com l'Aeroport de Girona per saber el soroll que generaven i l'impacte que tenia en la vida humana del seu entorn.

Ara tots aquests treballs s'han recollit en la publicació 'Contaminació Acústica' que s'ha presentat aquest dimecres i que Arnau publica en col·laboració amb Àlex Deltell. Entre les anàlisis fetes pels dos enginyers destaquen els estudis fets a tres escoles de la capital gironina -situades a llocs amb més o menys soroll- del qual se'n deriva una relació directament proporcional entre exposició de soroll ambiental i disminució de capacitat auditiva dels alumnes.


En aquests 20 anys, Arnau també ha valorat acústicament els soroll a empreses com Comexi, Antex o Enginyeria Agulló, a diferents municipis com Salt, Girona o Vilademuls, l'impacte acústic de l'Aeroport de Girona, l'optimització acústica de recintes tals com una capella de la Catedral o la plaça de Torroella de Montgrí on s'hi celebra el festival de música o l'impacte de la xarxa ferroviària, entre d'altres.

Precisament, sobre aquest darrer aspecte el doctor Arnau ha constatat que el soterrament del tren convencional i també del TAV farà 'pràcticament desaparèixer' la contaminació acústica que genera la xarxa ferroviària a la ciutat de Girona però, en canvi, iniciarà un nou fenomen que serà el de les vibracions. 'El soroll i les vibracions són cosins germans i ambdós poden provocar alteracions en la salut de les persones', ha manifestat Arnau.

Malgrat no hi ha estudis que posin dades a aquestes afirmacions, el doctor està convençut que el soterrament comportarà aquests problemes de vibracions i que caldran estudis que ho mesurin i proposin mesures correctores ja que, segons alerta, les vibracions en freqüències molt baixes poden provocar alteracions de l'estómac o de la vista, entre d'altres.

Entre els estudis del doctor Arnau hi figura també el d'impacte acústic de l'AP7. En aquella anàlisi es va aconseguir configurar un model que serveix per calcular els decibels que genera el trànsit rodat per l'autopista segons la seva amplitud. Per això, Arnau ha assegurat que l'ampliació del tercer carril que ACESA està executant a les comarques gironines no comportarà major contaminació acústica. El doctor ha explicat que per augmentar en tres decibels la contaminació atmosfèrica caldria doblar el nombre de cotxes que passen actualment per l'autopista i ha assenyalat que els càlculs d'Acesa parlen d'un augment de volum de trànsit menor i, per tant, els veïns que viuen a tocar de la infraestructura 'no han de notar massa' el canvi un cop es completi l'ampliació.

D'altra banda, Arnau ha apuntat que calen línies de col·laboració amb el Departament de Salut i mútues privades per acabar d'investigar una tendència apuntada ja per la fundació CREAL. Segons ha explicat Arnau, aquesta fundació ha establert una relació directa entre la contaminació atmosfèrica i els problemes cardiovasculars. A aquests paràmetres cal afegir ara el 'vector soroll' per determinar si també existeix una relació entre les persones que pateixen aquestes malalties i si viuen en un lloc sorollós.