La UdG desenvolupa un nou sistema que permet fer autoestop a través del mòbil

La iniciativa, que ja ha superat una prova pilot, s'implantarà l'any que ve a la Universitat de Girona

  • Amb el mòbil es podrà requerir el servei © ACN
    Amb el mòbil es podrà requerir el servei © ACN
  • La iniciativa ha estat desenvolupada amb l'ajuda de la UdG © ACN
    La iniciativa ha estat desenvolupada amb l'ajuda de la UdG © ACN

A l'hora de desenvolupar l'E-hitchhiking, la UdG i Easy Innova s'han basat en les potencialitats de les eines 2.0 i els dispositius GPS. El sistema posa en contacte els seus usuaris en temps real i dóna informació detallada sobre la seva situació. D'aquesta manera, a l'aplicatiu s'hi troben tots aquells que fan la ruta en cotxe i els qui no tenen vehicle.


A través del sistema, qui fa dit electrònicament veu el punt exacte del recorregut en què es troben els vehicles. Si desitja reservar plaça en un d'ells, es posa en contacte amb el conductor mitjançant un missatge i, aleshores, només cal que l'esperi allà on es trobi perquè el vingui a recollir.

El nou sistema és totalment innovador i permet fer un pas més a l'hora de concebre els viatges compartits. Des de fa dotze anys, al web de la UdG ja existeix una borsa per compartir cotxe. Però a l'hora de reservar plaça, els usuaris s'havien de posar en contacte mitjançant correus electrònics.

'Ara, els avantatges més destacats del nou sistema són la flexibilitat i la immediatesa; els usuaris disposen d'informació en temps real i els contactes són més ràpids i àgils', concreta el responsable de l'Oficina Verda de la UdG, Pep Juandó. A més, el nou sistema per fer dit electrònicament també inclou estadístiques sobre puntualitat i bona conducció dels diferents usuaris.

Prova pilot superada

Des de febrer i fins aquest octubre, la UdG i Easy Innova han fet una prova pilot del nou aplicatiu entre 100 estudiants i professors de la universitat. A cadascun d'ells se'ls va donar un mòbil d'última generació amb GPS incorporat. Els resultats, segons concreta Juandó, han avalat la viabilitat de l'E-hitchhiking.

'En total, s'han compartit gairebé 60.000 quilòmetres i s'ha fomentat una alternativa de mobilitat més sostenible, perquè es calcula que això ha suposat una reducció d'unes 9 tones de CO2', concreta Pep Juandó. A més dels seus impulsors, els usuaris també n'estan satisfets (de fet, un 84% avala la iniciativa com a 'bona' o 'molt bona').

Entre els autoestopistes virtuals que han encetat l'E-hitchhiking hi ha un estudiant d'informàtica, en Marc Verdaguer. Com explica, fer dit electrònicament li ha permès 'conèixer gent nova, compartir noves experiències i estalviar gasolina'. A més, precisa que un dels conductors que l'ha recollit era 'un professor de la carrera, i això m'ha permès conèixer-lo millor'.

Un cop superada la prova de foc, ara el nou sistema de fer dit electrònicament s'implantarà arreu de la UdG, on hi ha uns 15.000 usuaris potencials. 'Això es portarà a terme al llarg del 2011, tot i que encara no hi ha calendari exacte', indica el responsable de l'Oficina Verda.

Per fer extensible l'E-hitchhiking a tota la comunitat universitària, el sistema s'adaptarà als diferents tipus de mòbils. 'El que farem serà que la gent hi tingui accés a través d'SMS, i crearem una comunitat 2.0 on es puguin entrar els trajectes', avança Juandó.

A partir d'aquí, les potencialitats d'aplicació del nou sistema s'estenen. Segons el responsable de l'Oficina Verda, l'E-hitchhiking no només és vàlid per a la UdG, sinó per a multitud de trajectes on es pugui compartir cotxe. 'Allò que té d'innovador el sistema és que és aplicable i extrapolable a molts altres contextos on hi hagi multitud de persones, com polígons industrials o grans centres comercials, per exemple', precisa.