Una vuitantena d'alumnes de 4t d'ESO del Salvador Espriu de Salt creen una obra de teatre

Els estudiants han escrit amb l'assessorament de Clàudia Cedó

Fins a una vuitantena d'alumnes de 4t d'ESO de l'Institut Salvador Espriu de Salt (Gironès) estrenen aquest dissabte 8 de desembre l'obra 'El cos es cola' al Teatre de Salt. Tots ells han participat de forma activa en la creació d'aquest espectacle. Alguns han elaborat el guió, d'altres fan d'actors, uns altres de tècnics, entre d'altres tasques.

Aquest procés, però, sempre ha estat acompanyats de professionals del món escènic. En l'elaboració del guió, els ha assessorat la dramaturga Clàudia Cedó i, a l'hora de portar el muntatge a escena, Alejandro Santaflorentina i Laura Alcalà han portat la direcció de l'obra. 'El cos es cola' és un text que parla sobre la multiculturalitat a les aules i la complexitat del sistema educatiu per adaptar-se a les diferents necessitats de l'alumnat.

Un dels directors de l'obra, Alejandro Santaflorentina, ha detallat que "a partir de la dansa i audiovisuals van sortir temes" i partir d'aquí es van posar a escriure el guió de l'obra de teatre amb la col·laboració de la dramaturga Clàudia Cedó.

El resultat va ser 'El cos es cola', un text que es basa en la visita de l'expert en educació Lucian Flemington a l'institut Salvador Espriu de Salt. Flemington exposa el seu mètode per aconseguir que els alumnes arribin a l'excel·lència a partir d'una bona posició del cos a l'aula i la repetició de rutines. De tota manera, Flemington no comptava en què l'alumnat de Salt és molt divers i no tots tenen les mateixes necessitats.

Amb això, els alumnes volen reflexionar sobre la diversitat d'orígens que tenen els centres educatius de Salt. Els estudiants es pregunten si són ells que s'han d'adaptar a l'escola o l'escola s'ha d'adaptar a ells. També han volgut posar de relleu la complexitat que té el sistema educatiu per aconseguir una integració de tots els alumnes.

Després de tancar el guió, va començar el procés d'elaboració de l'escenografia, que també l'han fet els mateixos alumnes amb l'assessorament d'alguns professionals. Els alumnes també s'han repartit els papers i alguns d'ells els ha tocat fer de tècnics de so, de comunicació i la resta de tasques que implica una producció teatral.

Un dels alumnes, Faly Doumbouya, explica que el repartiment de les feines de cada estudiant ha estat "difícil" perquè "tothom volia fer una cosa", que és ser el protagonista de l'obra. De tota manera, Doumbouya ha matisat que van entendre que no tots podien fer el mateix i per això ell va acceptar fer de tècnic de so.

En Faly ja tenia experiència com a tècnic de so, però mai havia participat en una producció teatral. Gràcies a això, aquest alumne ha assegurat que ha descobert el teatre i que si bé abans no li agradava, ara li ha trobat el seu encant.

Una de les noies que va ser més afortunada en el repartiment és l'Asmaa El-Beghdadi, que fa d'actriu. L'estudiant ha explicat que "al principi no tothom estava content" amb el rol que li havia tocat desenvolupar a 'El cos es cola', però al final han entès que es tracta d'un projecte col·lectiu i "han trobat interès" en la feina que han de fer.

A més, en Faly Doumbouya ha afegit que el fet de treballar amb vuitanta companys del mateix institut li ha permès fer amics nous, ja que a alguns d'ells els coneixia de vista però no havia parlat mai amb ells.

El treball en equip, un aspecte clau

Una altra de les directores de l'espectacle, Laura Acalà ha afirmat que un dels valors que han volgut treballar més és el treball en equip. De fet, Alcalà ha remarcat que ells han "predicat amb l'exemple" perquè s'han hagut de coordinar entre dues persones a la direcció, fet que ja no és habitual.

En aquest sentit, Alejandro Santaflorentina ha destacat que aquest projecte ha estat "molt intens" per la dificultat que comporta coordinar tots els alumnes que hi han participat. "Tots els estudiants tenen el seu horari lectiu" i per això han hagut de treballar per parts. D'altra banda, han aconseguit que aquesta setmana l'institut no els faci cap examen i, d'aquesta manera, es puguin concentrar més en l'obra de teatre.

Tot i així, l'Asmaa El-Beghdadi ha assegurat que està molt nerviosa per l'estrena, que serà aquest dissabte 8 de desembre a les 20.30. L'alumna ha recordat que "mai hem estrenat" una obra de teatre davant de tot el públic que hi haurà al Teatre de Salt el dissabte.