Els Bombers incorporen un camió adaptat per actuar en emergències dins el túnel del Pertús

La concessionària TP Ferro diu que correspon als estats espanyol i francès decidir la data per al pas dels primers TAV

  • El camió pot arribar a llançar 1.000 litres d'aigua per minut © ACN
    El camió pot arribar a llançar 1.000 litres d'aigua per minut © ACN
  • Aquest és el camió, únic a Catalunya, preparat per circular sobre la via © ACN
    Aquest és el camió, únic a Catalunya, preparat per circular sobre la via © ACN

La concessió a TP Ferro per executar el tram transfronterer del TAV, que inclou el túnel del Pertús, també establia que la societat havia de col·laborar amb els serveis d'emergència d'una i altra banda de la frontera. Per això, la concessionària ha posat a disposició tant dels Bombers de la Generalitat com dels francesos dos vehicles especials, adequats per respondre davant emergències ferroviàries.


Cada cos d'emergències s'ha fet els vehicles a mida, i hi ha incorporat les prestacions que creia més útils a l'hora d'enfrontar-se a una emergència. Els vehicles són propietat de TP Ferro, però la concessionària en cedeix l'ús i el manteniment als dos cossos d'emergències.

El camió dels Bombers, únic a Catalunya, destaca d'entrada perquè està preparat per circular tant per carretera com per damunt dels rails. Per això, el vehicle especial té dos jocs de rodes. En cas d'emergència, el vehicle se situarà sobre una plataforma de la boca sud del túnel del Pertús. Mitjançant un sistema elevador, el camió s'aixeca i aleshores s'encarrila als rails.

El nou vehicle, que tindrà la base al parc de Bombers de Figueres, disposa d'una cisterna d'aigua amb capacitat per a 2.500 litres. 'Es tracta d'un camió autobomba on tot es troba sobredimensionat; la capacitat d'extinció és molt elevada, i també incorpora un equip d'excarceració per fer rescats en trens', explica el caporal dels Bombers a Figueres, Ramon Muntaner.

El camió permet llançar fins a 1.000 litres d'aigua per minut. 'Tan bon punt ens connectem als hidrants que hi ha a l'interior del túnel, podrem reaccionar bé en cas d'incendis amb molt de foc, com ara mercaderies perilloses', concreta Muntaner. El vehicle especial també incorpora un sistema de pressurització d'aire a la cabina, que garanteix la seguretat dels bombers amb ambients carregats de fum.

Entre les prestacions que incorpora el nou camió especial, hi ha també tres càmeres de visió tèrmica. 'D'aquesta manera, podrem veure a través del fum i la foscor', explica el caporal. Els Bombers de la Generalitat han seguit de prop tot el procés de fabricació del vehicle especial, i ara es faran cursos de formació als parcs de la Jonquera, Figueres, Roses i Llançà.

Hermetisme absolut

La incorporació del nou vehicle de Bombers forma part del dispositiu de seguretat i emergència del túnel del Pertús, una infraestructura que s'estén al llarg de 8,3 quilòmetres. Tot i que aquests dies s'estiguin portant a terme diferents simulacres d'emergència a l'interior del túnel -el segon d'ells tindrà lloc demà-, encara no es coneix la data en què començaran a circular els primers TAV pel tram transfronterer.

De fet, la concessionària TP Ferro i els dos estats (el francès i l'espanyol) mantenen un hermetisme absolut al voltant d'aquest punt, tot i que si es fa cas de les previsions anunciades per Foment, abans de finals d'any els combois del TAV ja haurien d'enllaçar Figueres amb Perpinyà.

Aquest dimarts, el director general de TP Ferro, Santiago Martín, tampoc s'ha volgut pronunciar sobre aquesta qüestió. 'No hi ha data, i això correspon als ministeris espanyol i francès decidir-ho', s'ha limitat a afirmar.