Adif confirma que abans de finals d'any començaran a circular trens pel tram internacional del TAV

Tot i això, no hi ha cap data fixada per a la posada en marxa del servei

  • Les autoritats dins el comboi de proves © ACN
    Les autoritats dins el comboi de proves © ACN
  • Un tren laboratori d'Adif fa viatges pel tram internacional del TAV per comprovar l'estat de la via © ACN
    Un tren laboratori d'Adif fa viatges pel tram internacional del TAV per comprovar l'estat de la via © ACN

El president d'Adif, Antonio González Marín, acompanyat pel delegat del govern espanyol a Catalunya, Joan Rangel, i el subdelegat del govern espanyol a Girona, Francesc Francisco-Busquets, han estat aquest matí visitant la nova estació del TAV a Vilafant (Alt Empordà) i també han pogut fer el tram internacional a bord d'un dels trens laboratori d'Adif fins a la frontera amb França.

Segons ha explicat el president d'Adif, encara es desconeix la data exacta per posar en servei el tram internacional i hauran de ser els estats espanyol i francès, de comú acord, qui anunciïn l'esperada data. El túnel del Pertús, que travessa els Pirineus, està acabat des del febrer del 2009 i, per això, urgeix a l'Estat que comencin a passar-hi trens. L'Estat ha invertit 337 MEUR en aquest tram.

González ha confirmat que els primers combois de passatgers començaran a circular pel tram abans de finals d'any però no s'ha concretat el dia exacte. De la mateixa manera, González ha dit que no coneixen quan es començaran a vendre els bitllets i que això és competència de l'operadora per la part espanyola, Renfe, que encara està pendent de la resolució de petició d'horaris que ha fet per als trens d'alta velocitat.

Simulacres per comprovar la seguretat

Durant els dies 4, 17 i 30 es posarà a prova la seguretat del túnel del Pertús amb tres simulacres on es detectarà si el Pla de Socors del túnel és adequat i tota la infraestructura està preparada davant possibles incidents com el descarrilament d'un tren o l'incendi de la locomotora. En el primer dels simulacres, aquest dijous, hi participaran uns 300 figurants.

D'altra banda, durant la seva visita, González també ha confirmat que abans de finals d'any començaran a circular trens de mercaderies des del Port de Barcelona fins la frontera per ample europeu, gràcies al tercer rail que Adif ha instal·lat des de Girona fins a Figueres on encara no està acabada la línia del TAV. González ha destacat la importància d'aquesta posada en servei ja que Barcelona es convertirà en el primer port estatal que transportarà mercaderies en ample europeu.

A més, González ha dit que l'estació finalment durà el nom de Figueres-Vilafant. Això obligarà als operaris a canviar tots els cartells on es llegeix 'Alt Empordà', una denominació que no agradava als alcaldes de Figueres i Vilafant que han pressionat Adif per tal que canviés el nom. Un canvi que aquest dimarts ha confirmat González que finalment es durà a terme.

Aquesta estació, que ha costat uns 5 MEUR, està previst que sigui provisional mentre no es construeixi la definitiva, a pocs metres de l'actual i també dins el terme municipal de Vilafant. El president d'Adif ha confirmat que els tràmits per a redactar el projecte de l'estació definitiva segueixen endavant i, per tant, ha afirmat que l'estació que ara s'estrenarà tindrà una caducitat. Ara bé, no ha detallat per a quan es preveu tenir acabada l'estació definitiva.