Es compleixen dos anys d'obres del TAV al centre de Girona

Els ciutadans segueixen aguantant estoicament les molèsties

  • Les molèsties de les obres han provocat que alguns pisos de la plaça Europa es posessin a la venda © ACN
    Les molèsties de les obres han provocat que alguns pisos de la plaça Europa es posessin a la venda © ACN
  • Un dels pous de compensació del TAV a Girona s'està construint al carrer Francesc Roges © ACN
    Un dels pous de compensació del TAV a Girona s'està construint al carrer Francesc Roges © ACN
  • La tuneladora del TAV va rebentar al maig passat el terra d'una empresa de Girona © ACN
    La tuneladora del TAV va rebentar al maig passat el terra d'una empresa de Girona © ACN
  • Les obres del que ha de ser la nova estació del TAV a Girona © ACN
    Les obres del que ha de ser la nova estació del TAV a Girona © ACN

Aquest dimecres es compleix el segon aniversari de l'inici d'obres per l'arribada de l'alta velocitat a la capital gironina. Un 18 d'agost de 2008, la mobilitat en cotxe per la plaça d'Europa, una de les artèries principals de la mobilitat de la ciutat, va desaparèixer i la zona pròxima al parc central va iniciar el seu particular via crucis amb diversos canvis circulatoris inclosos i molèsties per soroll i brutícia.

Ara, dos anys més tard, les obres avancen sobre els terminis establerts pel ministeri de Foment –el 2012 ja han de circular els trens pels túnels de Girona- i són clarament visibles a diversos punts de la ciutat. L'activitat se centra, bàsicament, a l'entorn del parc Central i al barri del Güell-Devesa, on s'estan construint els pous de compensació que injecten formigó al subsòl per compensar el forat que va obrint la tuneladora. Segons la tinenta d'alcalde de Mobilitat, Coordinació Territorial i Seguretat, Isabel Salamaña, el més molest per als veïns és la construcció d'aquest tipus de pous pels sorolls que genera la seva obertura.

'És una obra molt important per a la ciutat i seria imprudent dir que no causa molèsties', ha reconegut Salamaña que defensa però que les obres 'estan molt localitzades' i que, per tant, 'la majoria de la ciutat ho viu força bé'. Per la tinenta d'alcalde, la valoració d'aquests dos anys és 'positiva' perquè només hi ha hagut un incident remarcable (una fuga de bentonita pel subsòl d'una fàbrica) i perquè les obres 's'estan fent de manera molt endreçada'.

Salamaña també ha afirmat que durant l'excavació del primer tram del túnel, no s'han generat queixes dels veïns. A peu de carrer, en canvi, són molts els què comenten les molèsties que els generen els sorolls però alguns també lamenten desperfectes als seus habitatges. L'Enriqueta Burulés, veïna de la plaça d'Europa, diu per exemple que les obres li han provocat esquerdes al lavabo. 'Tot i que em van dir que ho vindrien a mirar encara espero algú', ha lamentat.

D'altra banda, des de l'ajuntament reconeixen que les queixes d'alguns comerciants de la zona, que al·leguen que han perdut clients per les obres, són fonamentades. 'Segur que les obres han causat molèsties als comerços i s'abaixen les ventes', ha afirmat Salamaña que confia però que aquests negocis es recuperin un cop l'alta velocitat ja comenci a funcionar.

Des que van començar les obres, quatre negocis han abaixat la persiana a la zona del parc Central i en culpen a les obres del TAV. La Isabel Figueres és l'exgerent del bar Panamà, situat a la plaça Europa, que aquest agost ha tancat el negoci. Assegura que durant aquests dos anys ha tingut pèrdues perquè els clients no anaven al bar perquè quedava ocult per les tanques de l'obra i perquè la terrassa estava a tocar de les màquines.

A punt de finalitzar el primer túnel

La Gerunda va començar a perforar el subsòl de Girona el passat 21 d'abril, després que el ministre de Foment, José Blanco, la posés en marxa. En els primers mesos, la tuneladora ha excavat més de 800 metres entre el pou d'atac, situat al sector de Mas Xirgu, i el carrer Alacant on va aturar per fer una parada tècnica de més d'un mes aquest estiu. Actualment, la Gerunda es troba perforant sota el carrer Oviedo, pròxima a l'actual edifici de l'Agència Tributària. En aquest punt, la tuneladora estarà aturada tres dies perquè els tècnics revisin el capçal per tornar a reiniciar la feina.

La previsió és que la tuneladora arribi a mitjan setembre al parc Central, on s'està fent la caixa de la nova estació, on estarà aturada fins al febrer de l'any vinent. Arribat a aquest punt, la Gerunda ja haurà excavat el primer túnel del TAV i li quedarà per endavant el segon tram, fins que la tuneladora surti pel pou que s'ha fet a Fontajau. En total, la Gerunda haurà de recórrer 3,6 km.

Salamaña ha explicat que la Gerunda no pot començar a perforar el segon tram de túnel fins que els cinc pous de compensació –que injecten formigó al subsòl per evitar que el pas de la tuneladora provoqui moviments de terra- estiguin acabats. D'aquests, els del passatge de la Farinera, el del carrer Bonastruc de Porta i Ramon Torró ja estan acabats i properament s'enllestirà el del carrer Francesc Rogés i un altre que s'està fent a la Devesa que, a més, té la funció de sortida d'emergències.

Ensurt per un escapament de bentonita

Durant la perforació del primer tram de túnel del TAV, la Gerunda només ha protagonitzat un incident remarcable. A finals de maig, la màquina passava per sota una empresa del carrer Alacant - Aplicacions Frigorífiques Lucena-, quan es va produir una fuita de bentonita que va rebentar el terra de la nau i la va inundar de fang. La bentonita és un material que s'usa al capçal de la tuneladora per estovar el terreny i poder perforar així més fàcilment.

Aquest material es va escolar per un antic pou o una fosa sèptica que no havia estat inclosa en els plànols de la zona i va trobat sortida per una junta del terra de la nau. La fuita va provocar esquerdes a les parets i els empleats de la fàbrica van haver de traslladar a corre-cuita tot el material per evitar pèrdues materials. A més, també es van haver de traslladar a una altra nau mentre l'estructura de la seva es va revisar.

Adif va atribuir l'incident a les característiques del terreny –format per sorres i còdols- i van assegurar que a mida que avanci la tuneladora no hi hauria altres incidents similars perquè els materials amb què es trobarà a continuació són menys permeables.

La nova estació, en marxa

A banda d'això, també va començar el passat mes de maig l'excavació de la caixa de la futura estació intermodal que ha d'acollir els serveis d'autobusos, tren convencional i TAV. L'estació, situada al parc Central en l'espai de l'antiga estació d'autobusos, disposarà d'un vestíbul de 8.000 m² en superfície i quatre vies amb dos andanes centrals subterrànies de 400 metres de longitud, a més a més d'una capacitat d'aparcament d'uns 1.000 vehicles.

Un centenar de camions circula diàriament pel carrer Oviedo carregats de la terra que s'extreu de la zona de les obres i això provoca molèsties als veïns per la pols que s'aixeca, tot i que Adif s'encarrega de remullar la zona per minimitzar els efectes del trànsit de tants camions.

Aquest 2010 s'ha sabut que el ministeri de Foment habilitarà una estació provisional mentre no acaba l'obra de la definitiva, que té un pressupost de 278 MEUR i de la qual encara no es disposa d'un projecte definitiu. De fet, la construcció de la nova estació no es preveu que comenci almenys fins al 2012. Per això, Adif ja va anunciar que construirà una estació provisional que funcionaria, en principi, un màxim de cinc anys.

El soterrament del convencional, penjat

Tot i que les obres de l'alta velocitat avancen sobre els terminis previstos, el soterrament del tren convencional continua penjat. Inicialment, l'Estat volia encadenar una i altra obra (va descartar fer-les juntes per no retardar més l'arribada de l'alta velocitat, pendent des del 2009) però ara el ministre treballa en el compromís de poder licitar les obres al 2012, just després d'acabar les del TAV. L'Ajuntament però encara no ha rebut el projecte de soterrament i es desconeix quan començaran les obres, que es licitaran per 250 MEUR.

De la seva execució en depèn la construcció de la nova estació (que també ha de contenir les vies del convencional) i també l'enderroc del viaducte que, actualment, travessa la ciutat. L'ajuntament en ple i per unanimitat ha aprovat una moció per instar a l'Estat a no retardar les obres del soterrament del tren i també per demanar-los que s'encarregui de pagar l'enderroc del viaducte.