Girona supera Barcelona com a destinació escollida pels usuaris de l'aeroport de Vilobí

Un estudi revela que la destinació guanya pes enfront d'altres factors com el low cost a l'hora d'escollir on volar

  • Avions de Ryanair a l'aeroport de Girona © AG
    Avions de Ryanair a l'aeroport de Girona © AG
  • Passatgers a l'aeroport de Girona (arxiu) © ACN
    Passatgers a l'aeroport de Girona (arxiu) © ACN

L'estudi s'ha fet en base a 1.600 entrevistes a passatgers de l'aeroport de Girona entre l'1 de juliol i el 10 de setembre. El document recull que els turistes que arriben a l'aeroport de Girona, per primera vegada, tenen com a principal destinació les comarques gironines enfront la capital catalana. Altres estudis anteriors (2005 i 2008) detectaven que un 60% dels viatgers que volaven a Girona tenien com a destinació final Barcelona i que les comarques gironines només retenien el 40%.

Ara bé, aquest darrer estudi recull que aquesta tendència s'ha invertit perquè una tercera part dels viatgers tenien com a destí la Costa Brava -una xifra similar als què han escollit Barcelona- però també indica que les comarques de l'interior i la ciutat de Girona, amb un 4,5% cadascuna, són escollides pels turistes.

Per tant, l'estudi ha dut els responsables de l'AGi ha afirmar que l'àrea d'influència de l'aeroport és àmplia perquè subministra visitants a molts llocs. Per això, amb aquest estudi es vol convèncer, amb xifres a la mà, els empresaris per tal que aportin diners per garantir que Ryanair es manté a Girona. A més, segons ha avançat el president de la Diputació, Enric Vilert, aquest estudi ha de facilitar les negociacions amb d'altres companyies perquè vinguin a operar a Girona.

L'aeroport, un centre receptor de turistes

L'estudi determina que l'aeroport de Girona és un centre receptor de passatgers (52%) i, en menor mesura, també és usat pels passatgers per viatjar fora (41,6%). Una altra dada significativa és que un 6% dels enquestats usen les instal·lacions de Vilobí per fer trànsit, és a dir, per fer-hi escala camí d'una altra destinació.

Els passatgers que han arribat aquest estiu a l'aeroport són de diferents nacionalitats. El rànquing l'encapçalen els britànics (27,4%), seguits dels italians (20,3%) i ja, a distàncies més llunyanes, passatgers de la resta de l'Estat (9,2%), alemanys (8,8%) i holandesos 7,8%).

En relació a les motivacions dels passatgers que arriben a l'aeroport de Girona, el 22,4% reconeixen que ho fan per cercar sol i platja però, el 80% restant, ve atret per una varietat de motivacions com les visites a familiars (20%), l'oci nocturn (8,8%), la cultura (7,6%), els negocis (4,3%) o la visita a alguna ciutat (9,3%), entre d'altres.

Les nits d'estada dels turistes s'ha anat reduint en els darrers anys i, si al 2005 la mitja era de 9,57 nits, l'estudi reflecteix que aquest estiu l'estada mitja se situa en les 7,62 nits.

La importància del 'low cost'

Un altre punt d'aquest estudi ha estat preguntar als visitants què els ha fet prendre la decisió de volar a Girona. Pel que fa als receptors, dos terceres parts reconeixen haver-ho escollit per la destinació i només un 9% diu que vola a Girona perquè hi ha una companyia aèria de baix cost. A la pregunta 'Si no hi hagués vol de baix cost a aquesta destinació, l'hauria escollida?', el 42% dels turistes afirmen que 'segur que sí' però un 14% assegura que 'segur que no'.

Més clar ho tindrien els passatgers que volen des de Girona a altres destinacions que reconeixen, en un 23%, que si no hi hagués Ryanair, 'segur que no' haguessin volat des de Girona.

Demanen taxes més baixes a Aena

Durant la presentació de l'estudi, el secretari per a la Mobilitat, Manel Nadal, també ha explicat quines són les negociacions amb Aena per aconseguir donar resposta a les aspiracions de Ryanair. La companyia, un cop ha començat a volar des de Barcelona, havia demanat 12 MEUR extres per garantir la seva continuïtat a Girona.

Des de les administracions ja es va avançar que no s'aportaria més diners (hi ha un conveni vigent amb la companyia fins a finals de 2011) i van començar a buscar vies alternatives per satisfer les demandes de la companyia. Per una banda, es va fer una crida al sector privat per posar-hi diners. Una crida que encara no s'ha traduït amb acords.

Per altra banda, el pressupost general de l'Estat havia apuntat inicialment una rebaixa de tarifes als aeroport que podria haver significat un estalvi de 4 MEUR per a la companyia. Per primera vegada Aena ha fet una codificació per categories que, finalment, no ha estat tan beneficiosa per Girona com es creia inicialment.

Aena ha inclòs l'aeroport de Girona en una categoria mitjana pel què fa a la taxa d'aterratges i això ha fet apujar el preu del que es pagava fins ara. En canvi, ha abaratit la taxa per passatger perquè, en aquest cas, es considera que Girona és un aeroport petit. Això fa reduir l'estalvi que inicialment es preveia que tindria Ryanair de 4 MEUR a 1,5 MEUR:

Nadal ha avançat que demanaran a tots els grups parlamentaris treballar de bracet per aconseguir pressionar Aena i que, finalment, inclogui Girona en la categoria d'aeroport petits tant pel que fa a les taxes d'aterratge com la taxa per passatger.

El secretari per a la Mobilitat també ha defensat que els aeroports han de tenir independència tarifària. 'No és bo que tots els aeroports tinguin les mateixes tarifes', ha criticat.