La Generalitat reitera que no pagarà els 12 MEUR que vol Ryanair per mantenir la base de Girona

CiU considera que l'anunci del conseller arriba massa tard i creu que l'aeroport està 'en risc de mort'

  • Santi Vila, acompanyat pels diputats Josep Rull i Eudald Casadesús, ahir a l'aeroport de Girona © ACN
    Santi Vila, acompanyat pels diputats Josep Rull i Eudald Casadesús, ahir a l'aeroport de Girona © ACN
  • Avió de Ryanair a l'aeroport de Girona © ACN
    Avió de Ryanair a l'aeroport de Girona © ACN

L'aterratge de Ryanair a l'aeroport del Prat es va acompanyar d'un altre anunci per part de la companyia de baix cost. L'aerolínia irlandesa, que ja operava des dels aeroports Girona-Costa Brava i Reus, va demanar al Govern que pagués 12 MEUR a canvi de garantir la continuïtat de les operacions en aquestes dues bases.

D'ençà que Ryanair va posar aquestes condicions sobre la taula, des del territori ja hi ha hagut demandes perquè s'accepti pagar aquesta xifra. Sense anar més lluny, durant la celebració del Dia Mundial del Turisme a Masarac (Alt Empordà), el president de la Federació d'Hostaleria de Girona, Antoni Escudero, va instar la Generalitat a satisfer Ryanair, per evitar que la reducció de freqüències acabi repercutint en el turisme.

El conseller del PTOP, Joaquim Nadal, però, ha tornat a reiterar que el Govern no cedirà a la pretensió de Ryanair. Segons el conseller, l'aerolínia va prendre la decisió de començar a operar al Prat 'a risc i aventura', perquè la Generalitat ja va deixar-li clar que les ajudes que li atorgava eren 'lògiques i suficients' i no n'hi hauria d'altres.

'Ryanair ens va dir que si no volíem que volar al Prat mermés les operacions a Girona i a Reus l'hauríem de compensar', ha recordat el conseller del PTOP. En aquest punt, Nadal ha recordat que la postura del Govern va ser negar-se a pagar els 12 MEUR que exigia com a compensació, però que aquesta decisió no aniria en detriment de les ajudes que ja rebia l'aerolínia de baix cost per operar des de Girona i Reus.

'Ja vam dir que continuaríem contribuint a mantenir les bases de Girona i Reus, però sense cap altre tipus de compensació addicional', ha conclòs el conseller.

CiU diu que la Generalitat 'fa tard'

Per a CiU, l'anunci que el Govern no pagarà els 12 MEUR que li reclama Ryanair arriba tard. El diputat convergent Josep Rull ha admès que és 'complicat' atorgar subvencions de manera indefinida, però també ha criticat que el Govern no hagi actuat abans, sobretot després que es conegués la intenció de Ryanair d'aterrar a l'aeroport del Prat.

'La Generalitat es va limitar a fer de mer observador, i ja se sabia que això podria tenir conseqüències als aeroports de Girona i Reus', ha criticat Rull. Per al portaveu d'Infraestructures de CiU al Parlament, les paraules de Nadal són només 'mera gesticulació', perquè no s'acompanyen d'una aposta ferma per demanar un model de gestió territorialitzat dels diferents aeroports catalans.

'Mentre la gestió continuï en mans d'Aena, no hi haurà possibilitat de fer una política de tarifes i taxes individuals', ha declarat Josep Rull. I ha afegit: 'Per tant, l'única cosa que fa el Govern és tirar la pilota endavant'. Per això, CiU critica l'incompliment dels compromisos entre l'Estat i la Generalitat a l'hora de traspassar la gestió dels aeroports al territori.

En la mateixa línia també s'ha expressat el cap de llista gironí de CiU per a les eleccions, Santi Vila. 'La situació de l'aeroport de Girona, en aquests moments, és preocupant perquè es troba en risc de mort', ha criticat Vila.

Per al cap de llista, ara com ara la Generalitat no té 'eines per fer front' a la intenció de Ryanair de reduir freqüències als aeroports de Girona i Reus. Per això, Santi Vila ha apostat per reclamar amb fermesa el traspàs dels equipaments al territori 'per posar fi a la competència deslleial d'Aena'.

Impuls a la N-II i millora dels trens

Precisament, aquesta és una de les propostes que CiU inclou al programa de les comarques gironines per a les eleccions al Parlament en matèria d'infraestructures. Un programa que, a més de l'aeroport, té dos eixos bàsics més: l'impuls del corredor mediterrani (sobretot, el desdoblament de la N-II) i la voluntat de millorar els serveis ferroviaris.

En matèria de carreteres, Santi Vila ha indicat que el seu partit considera 'prioritari' el desdoblament de la N-II, sobretot al tram nord de la demarcació. 'Assolim el compromís de desbloquejar els trams Maçanet-Tordera i Medinyà-Orriols, a més d'impulsar tota l'obra a l'Alt Empordà', ha ressaltat Santi Vila.

A més, el cap de llista també ha criticat que, fins ara, la política del tripartit a l'hora d'executar obres en carreteres ha estat 'assumir els trams fàcils i deixar els difícils'. Com a exemple, Santi Vila ha posat sobre la taula la variant de la Bisbal d'Empordà.

D'altra banda, pel que fa al servei ferroviari, Santi Vila ha promès que el seu partit lluitarà per aconseguir millores en els combois a la línia Barcelona-Portbou. La proposta de CiU també inclou l'articulació d'un 'veritable sistema de rodalies gironí' que garanteixi el pas de trens de les sis del matí a les dotze de la nit, amb freqüències cada 30 minuts a les hores punta.