El Museu d'Art de Girona recrea virtualment el retaule de Sant Feliu

Aquest, del segle XVI, era el "més gran de tot Girona"

El retaule de Sant Feliu de Girona es podrà veure en la seva totalitat a partir d'una recreació virtual que ha realitzat el Museu d'Art de la ciutat. El conjunt monumental, elaborat entre el 1504 i el 1520, comptava amb quinze metres d'alçada i onze d'amplada, convertint-se en "el retaule més gran de tot Girona", tal com ha afirmat la directora del museu, Carme Clusellas. A més, la directora també ha afirmat que era un dels exemples "de transició artística" entre l'estil gòtic i "els principis del Renaixament a Catalunya".

Les sales 9 i 10 del Museu d'Art de Girona, que estan dedicades al conjunt artístic, s'han reformat amb la voluntat de millorar la informació que es dona al visitant per tal que aquest pugui comprendre la magnitud de l'obra. Per això, a l'entrada de la primera sala hi ha la recreació virtual del retaule en un planell acompanyada d'una descripció traduïda a diferents idiomes que explica cada una de les obres exposades.

D'una banda, hi ha vuit taules del sotabanc que van ser pintades per Pere de Fontaines. Aquestes obres són la única mostra que es conserva d'aquest artista. A més, també s'exposen les sis taules pintades per Joan de Burgunya i una selecció de talles de diferents formats que decoraven el retaule.

En aquesta reforma, s'hi ha afegit nous elements que s'han restaurat. D'aquesta manera, s'han incorporat dos plafons tallats que estaven al final dels guardapols laterals, algunes escultures i un petit conjunt de pinacles i espigues que coronaven l'obra. De cara a un futur, no es descarta que s'hi afegeixin més fragments de l'obra que encara estan emmagatzemats, pendents de restaurar.

D'altra banda, en la segona sala hi ha un audiovisual que explica el complex procés de construcció i elaboració del conjunt artístic. El vídeo arrenca amb un ciutadà que entra a l'església de Sant Feliu el 1520 per contemplar el retaule finalitzat. En aquest punt es pot tornar a apreciar la recreació virtual del retaule i poc a poc es va explicant el procés que es va seguir amb la seva construcció.

Un esquema va mostrant com poc a poc es va farcint el conjunt artístic, començant per la base de fusta, i a poc a poc s'hi afegeixen talles, escultures i pintures. Aquest audiovisual té una durada de quatre minuts i mig i està disponible en català, castellà, anglès i francès.

La recreació virtual del retaule ha estat realitzada per Burzon Comenge i s'ha fet a partir de les poques fotografies que es conservaven de la seva totalitat, que eren en blanc i negre. Això, combinat amb els fragments que queden, han permès descobrir l'estructura que tenia originalment i també els seus colors.

Setze anys de construcció

El complex procés creatiu del retaule va ser fruit de diversos artistes que es va allargar setze anys. Joan Dratrica (1504) va començar a fer l'estructura de fusta i les talles decoratives, però es va morir a la meitat del procés. Aquesta tasca la va seguir Pere Coll i Pedro Robredo (1507). La imatgeria va anar a càrrec de Joan d'Aragó (1505) i el daurat i la pintura es va encarregar a Pere de Fontaines (1515) i Joan de Burgunya (1518), que va ser l'encarregat de finalitzar l'obra el 1520.

Aquest conjunt es va mantenir presidint l'absis de l'església fins a l'inici de la Guerra Civil. El 1936 es va decidir desmuntar-lo i guardar-lo a parts a la Catedral de Girona. Durant la dècada dels 40 es van aprofitar fragments del retaule original per construir-ne un de nou a la mateixa església de Sant Feliu, tot i que molt més modest. Per elaborar-lo es van aprofitar les imatges dels dos patrons de la ciutat (Sant Feliu i Sant Narcís) i els dotze apòstols, conjuntament amb la mare de Déu.

Segons la directora del Museu, es va optar per construir un retaule nou perquè en certa manera "es van veure incapaços de remuntar" l'original per com estava de fragmentat i també perquè l'estructura "tapava tot l'absis" i podria cobrir part dels vitralls que hi ha.

Davant d'això, algunes de les escultures i pintures que no es van aprofitar, es van exposar al Museu d'Art de Girona. Ara s'han restaurat totes elles i se n'han afegit d'altres que havien quedat emmagatzemades a la Catedral de Girona.

Un retaule per exaltar la fe catòlica

Clusellas ha detallat que el retaule de Sant Feliu explicava el martiri "dels dos patrons de Girona" en tots els seus processos. En les taules centrals, per exemple, s'explica el martiri de Sant Feliu fins que és crucificat.

Però a banda d'explicar aquesta història, el conjunt monumental era una "exaltació de la religió" ja que intentava mostrar com a partir de la fe catòlica i de les oracions es podia arribar al cel. Per fer-ho, es van utilitzar algunes escenes com la representació de Sant Jordi en el sotabanc o també la figura de dos persones orant a la part superior del retaule.