261 multes en un mes al radar rotatori del pont de Fontajau de Girona

L'aparell es va passar més de mig any sense funcionar

Ara fa un any, l'Ajuntament de Girona va anunciar l'entrada en servei del primer radar rotatori de la ciutat. El cinemòmetre s'aniria alternant cada tres mesos a les caixes que es van col·locar al pont de Fontajau, a la carretera Barcelona i a l'avinguda Lluís Pericot. A més, el consistori tenia la intenció de col·locar-ne una quarta a la zona de Campdorà.

La realitat, però, és que durant tot aquest temps l'aparell no s'ha mogut d'un sol lloc: la caixa que hi ha al pont de Fontajau. I que, a més, s'ha estat més de mig any sense funcionar, perquè les primeres sancions en ferm que es van començar a tramitar corresponen al mes de juny.

El regidor de Mobilitat i Via Pública ha admès que "durant un període molt llarg" s'ha estat avaluant el funcionament del cinemòmetre per "corregir-ne" els defectes. Entre d'altres, l'aparell tenia un problema: no transferia la informació de les matrícules de manera automàtica. "Estem en una mena de discussió amb l'empresa que ens el va subministrar per resoldre-ho", ha dit Joan Alcalà.

De moment, l'Ajuntament de Girona només té dades dels excessos de velocitat que el cinemòmetre va detectar al juny, en un punt –el pont de Fontajau- on no es pot anar a més de 50 km/h. En concret, s'han tramitat 261 multes, entre les quals hi ha la d'un motorista que anava a 130 km/h.

"Hi ha sancions que arriben als 500 euros i que comporten retirada de punts", ha dit el regidor. Alcalà, però, també ha volgut treure ferro al fet que el radar s'hagi estat tan de temps sense funcionar. "Si volguéssim sancionar ho podríem fer, i molt, però aquest no és l'objectiu de les caixes", ha dit.

Mesos sense accidents

Per al regidor, allò més important és que, tot i que l'aparell no hagi multat, sí que ha permès reduir l'accidentalitat al pont de Fontajau. "I per extensió, podem dir que també ha estat així en els altres dos punts on hi ha caixes", ha dit Alcalà (en referència a Lluís Pericot i a la carretera Barcelona).

Per comparar l'accidentalitat, l'Ajuntament ha pres com a punt de partida l'1 de novembre del 2017 (és a dir, just després que la caixa del radar s'instal·lés al pont). A partir d'aquí, ha agafat els deu mesos anteriors i els deu posteriors, i ha analitzat els sinistres que s'han registrat en aquest punt.

Entre gener i l'1 de novembre del 2017, n'hi va haver quinze. I des d'aleshores i fins al setembre d'aquest any, n'hi ha hagut dotze. Això de per si ja és una reducció, però Alcalà ha volgut subratllar que molts d'aquests accidents –en concret cinc- van ser al mateix novembre. I que la causa principal va ser per encalç, és a dir, "que un cotxe es va menjar el del davant".

El regidor ha explicat que això, de fet, va ser conseqüència de la instal·lació de la caixa. Com que els conductors no hi estaven acostumats, reduïen velocitat, i això feia que si el del darrere anava despistat, acabessin xocant. "Però a mesura que han anat passant els mesos, i la gent ja sap que allà hi ha un radar, els cotxes circulen més a poc a poc", indica Alcalà.

I de fet, la prova és que hi ha mesos d'aquest 2018 en què no s'ha registrat cap accident al pont de Fontajau. En concret, els de febrer, març, abril, maig i juliol. En paral·lel, Alcalà també ha subratllat que s'ha reduït –i molt- el número de ferits (perquè comparant els períodes de deu mesos, s'ha passat de nou a tres).

"Per tant, l'objectiu s'ha acomplert, perquè la sinistralitat s'ha reduït i els ferits també han baixat", ha dit el regidor de Mobilitat i Via Pública. "És a dir, que tan sols la presència de la caixa ja és efectiva, perquè allò que és important és que la gent es conscienciï que ha de respectar els límits de velocitat", ha afegit.

Joan Alcalà ja ha llançat, però, un toc d'alerta als conductors perquè no es refiïn. Ha dit que, tot i que durant aquest temps el radar hagi estat al pont de Fontajau, això no vol dir que "demà mateix" es canviï de lloc. I ha recordat que, en paral·lel, la Policia Municipal també porta a terme controls de velocitat arreu de la ciutat.