Roben un quilòmetre de fil de coure del tram internacional del TAV de l'Alt Empordà

Els Mossos han intensificat els controls a les deixalleries i a peu de carretera

L'allau de robatoris de coure a les comarques gironines no s'atura. Les companyies elèctriques i les de telefonia han estat, durant els darrers mesos, les grans perjudicades pel degoteig constant de casos, que han arribat a tallar les comunicacions a pobles sencers. Ara, els lladres de coure també s'atreveixen amb les grans infraestructures. La prova s'ha viscut aquest darrer cap de setmana a l'Alt Empordà. Amb només dos dies de diferència, els lladres s'han arribat a endur gairebé un quilòmetre de fil del tram internacional del TAV, que s'estén des dels Hostalets de Llers (Alt Empordà) fins a Perpinyà. Aprofitant que aquells dies no hi havia tensió a la línia, i burlant el personal de seguretat contractat per la concessionària TP Ferro, els lladres van endur-se el fil de la catenària.

El primer dels robatoris va tenir lloc la nit de divendres a dissabte, quan es van endur mig quilòmetre de fil de coure a Llers. Dos dies després, però, els lladres van tornar a actuar. Aquesta vegada, es van arribar a emportar 300 metres més de fil de la zona de Pont de Molins.

Durant els darrers mesos, els constants robatoris fan anar de corcoll els Mossos d'Esquadra. A l'hora d'aconseguir el coure, els lladres se les empesquen totes. En el cas de la línia del TAV, els lladres solen entrar a peu de via després de saltar les tanques. Un cop a dins, aixequen les tapes de formigó que hi ha entre el balast i que oculten els cables- i se n'enduen un bon tram.

Per lluitar contra aquests casos, els mossos han intensificat els controls arreu de la demarcació. Se'n fan tant a les deixalleries (on els lladres intenten col·locar el material robat), com a peu de carretera o també al llarg de l'estesa del TAV.

Una inspecció per setmana

Aquest dimecres, per exemple, diversos agents han inspeccionat una nau on s'acumulen multitud de residus metàl·lics de la Cellera de Ter (Selva). L'empresa, 'Reciclatges industrials Girona', fa quatre mesos que està oberta. En tot aquest temps, els propietaris asseguren que han rebut, com a mínim, la visita dels Mossos d'Esquadra un cop per setmana.

Els agents, tant de paisà com uniformats, revisen tota la instal·lació de dalt a baix. Miren cada pila de ferralla i demanen les factures als propietaris. No troben res de sospitós, però sí que a l'acta que aixequen els mossos hi fan constar que l'empresa pot tenir alguna mancança mediambiental. De coure robat, però, res.

La filla del propietari, Sònia Quintana, explica que totes les inspeccions que els hi ha fet fins ara no han detectat cap partida de coure sospitosa d'haver estat robada. A més, la noia assegura que es curen en salut, perquè 'demanem la documentació a cada client, els agafem la matrícula del cotxe i, si veiem res sospitós, truquem als mossos'.

L'empresa, que té sis treballadors, està obligada per llei a certificar davant d'Hisenda qualsevol partida que superi els 3.000 euros de valor. No obstant, però, 'nosaltres les presentem totes, per petites que siguin', indica Quintana.

En aquesta nau de la Cellera de Ter, els seus propietaris, quan compren el coure, en paguen des de 1,50 euros el quilo (en el cas del fil brut) fins als 3,80 (en el cas de cable net). Les canonades i els tubs tenen un valor de 3,70 euros.

Sònia Quintana també comenta que, per part de les empreses que es dediquen a comprar coure, costa de detectar si una partida és robada o no. 'Si ens vénen grans partides, evidentment truquem als mossos; però els lladres normalment trossegen els cables i els venen a diferents llocs', comenta. I hi afegeix: 'Agafen tot el rull, el tallen i se l'enduen a diferents indrets perquè no els enxampin'.

A carretera i a la via

Els Mossos d'Esquadra també fan controls a peu de carretera per detectar vehicles que puguin transportar coure robat. Aquest dimecres se n'ha fet un a Hostalric (Selva). Els agents aturen furgonetes i camions, demanen als conductors què traginen i els fan obrir les portes i els remolcs per comprovar que no hi hagi càrrega sospitosa.

En paral·lel, també hi ha patrulles que fan vigilància pels voltants de les vies del TAV. Solen recórrer l'estesa ferroviària i, des de diferents punts com ara un pont o un camí- controlen de dia i de nit que ningú sospitós accedeixi a les vies per robar cable de coure.