El Parlament insta el Govern a licitar aquest any la conversió a tres carrils de la C-66 entre Banyoles i Besalú

Les obres costaran 202 MEUR

  • Encreuament de la C-66 al seu pas per Besalú
    Encreuament de la C-66 al seu pas per Besalú

El desdoblament de la C-66 entre l'inici de la variant de Banyoles i els enllaços amb l'A-26 a Besalú és un dels projectes que la crisi va obligar a deixar en un calaix. Es calcula que l'obra, que no té data, costarà 202 milions d'euros (MEUR).

El PSC, però, no vol que els treballs de millora que s'han començat a fer a part d'aquest tram serveixin "d'excusa" per "abandonar" el desdoblament. Per això, els socialistes han presentat una proposta de resolució davant la comissió de Territori del Parlament, que avui s'ha portat a debat.

El diputat Jordi Terrades ha subratllat que, al marge d'aquestes millores, "no té sentit planificar una carretera que forma part de la xarxa bàsica sense transformar-la en autovia". Si no es fes així, Terrades ha subratllat que es tornarien "a repetir errors del passat que hem vist en d'altres carreteres". I explícitament ha esmentat l'Eix Transversal (que en un principi es va fer d'un carril per banda i després es va haver de desdoblar).

"Sense menystenir les obres de millora, cal tenir clar que l'objectiu prioritari per a la C-66 és no abandonar el projecte de desdoblament", ha dit Terrades. A la comissió parlamentària, la proposta del PSC ha tirat endavant. En part, gràcies a les esmenes que s'han transaccionat amb els grups del Govern (ERC i JxCat).

El redactat final insta el Govern a licitar aquest 2018 la conversió a tres carrils de la C-66 entre Banyoles i Besalú (actualment, a gran part d'aquest tram només n'hi ha dos). Pel què fa al desdoblament, la proposició diu que es "prioritzarà" de manera "que les obres puguin ser programades quan el context pressupostari ho permeti".

El diputat d'ERC Marc Sanglas ha subratllat que l'acord de transacció permet que el Govern "pugui continuar" fent les obres de millora en aquest tram de la C-66, deixant per a més endavant "els projectes de més envergadura" (en referència al desdoblament).

Quatre rotondes

Actualment, la Generalitat està invertint 6,1 MEUR per construir quatre rotondes i millorar algunes interseccions al tram comprès entre el final de la variant de Banyoles i Besalú. Més endavant, se'n preveuen invertir 6,5 més per fer incrementar la seguretat viària al tram anterior, comprès entre Cornellà del Terri i Serinyà.

Tant Sanglas com el diputat de JxCat Narcís Clara han lamentat, però, que els "incompliments" per part de l'Estat facin que no es pugui tirar endavant el desdoblament. "El ja famós dèficit fiscal ara és de 16.000 MEUR, als quals cada dia se n'hi sumen 45 més; per tant, estem parlant que en tan sols quatre o cinc dies, disposaríem de la quantitat necessària per dur a terme el desdoblament", ha dit Clara.

La proposició del PSC ha tirat endavant per àmplia majoria. En concret, per divuit vots (que són els que sumen socialistes, ERC, JxCat i Cs). Només hi ha votat en contra el diputat de CatECP David Cid, que ha dit que el desdoblament de la C-66 "és un error" i ha recordat que la carretera passa molt propera a dos paratges singulars: el Clot d'Espolla i les coves prehistòriques de Serinyà.

La Pineda d'en Gori, rebutjada

La proposició de la C-66 no ha estat l'única referida a les comarques gironines que ha passat per la comissió de Territori. El diputat de CatECP n'ha portada una altra; en aquest cas, referida a la construcció dels 48 apartaments de xule que es volen aixecar a la Pineda d'en Gori, a Palamós.

La proposta reclamava al Govern que expressés el seu rebuig al projecte i n'emetés un informe d'impacte ambiental desfavorable. A més, també demanava instar la Generalitat a revisar el Pla Director Urbanístic del Sistema Costaner (PDUSC) per evitar que la Costa Brava s'acabi convertint "en la costa del ciment", com ha dit David Cid.

Aquesta proposició, però, no ha tirat endavant. CatECP ha rebut el suport el PSC, però no el de la resta de grups. ERC i JxCat hi ha votat en contra, i Cs s'ha abstingut. Entre d'altres, els diputats Ferran Civit i Narcís Clara han recordat que el projecte, aprovat per l'Ajuntament, compleix amb el Pla General de Palamós i que els edificis no es troben dins l'àmbit protegit de Cala s'Alguer (on hi ha les característiques barraques de pescadors).

Tant ERC com JxCat, però, sí que han coincidit en la necessitat de revisar la llei per evitar que es puguin fer "bogeries urbanístiques" al litoral. Per últim, en referència al projecte de la Pineda d'en Gori, el diputat Narcís Clara ha revelat que la Comissió de Patrimoni Cultural ha emès un informe desfavorable al projecte. "Per tant, de moment està aturat", ha dit. Ara bé, allò que s'ha d'estudiar si entra dins l'entorn protegit –i que caldria reformular- no és la part d'edificació, sinó un vial.