Ripoll comptarà amb un Pla Educatiu d'Entorn per millorar la cohesió social

El nou projecte vol millorar la cohesió social i preveu que es facin més activitats extraescolars

El Departament d'Ensenyament i l'Ajuntament de Ripoll han elaborat un Pla Educatiu d'Entorn (PEE) per millorar la cohesió social i evitar que es repeteixin situacions de radicalització islàmica al municipi. El director dels Serveis Territorials d'Ensenyament a Girona, Martí Fonalleras, ha explicat ha explicat que aquest pla "neix per donar resposta a una situació excepcional", i ha recordat que els autors dels atemptats del 17-A havien rebut educació als centres públics de Ripoll.
A partir d'aquests fets, les dues administracions han estat treballant intensament per buscar una fórmula que permeti involucrar la comunitat educativa al territori a partir de mesures com ara la participació de l'alumnat en activitats extraescolars. De cara al proper curs es preveu que l'Institut de Ripoll ofereixi l'oportunitat de conèixer la "cultura i la llengua àrab" en classes extraescolars, tal com es fa en altres municipis de Catalunya que tenen un Pla Educatiu d'Entorn en actiu.
 
Aquest tipus de plans educatius es van estrenar durant el curs 2004-2005 i s'han anat creant "en zones de necessitats socials i centres de màxima complexitat" per l'elevat nombre d'immigració a les aules, en la majoria de casos. En el cas de Ripoll, segons Fonalleras, "hi ha un factor emocional important a tenir present" i per això es desenvoluparà aquest PEE. Malgrat tot, el director dels serveis territorials creu que "la problemàtica" de radicalització islàmica "s'ha de buscar en altres àmbits" que no sigui l'educatiu i ha justificat que els plans d'entorn "s'han fet durant catorze anys sense problemes".

De tota manera, el representant d'Ensenyament a les comarques gironines ha destacat que durant l'anterior curs escolar, el Departament ja va realitzar un seguiment exhaustiu de la situació a les aules i no es va produir "cap problema de convivència". Tot i així, Martí Fonalleras ha afirmat que una manera de mantenir el compromís de col·laboració entre el govern català i el municipi era elaborar aquest Pla Educatiu d'Entorn i per això hi han estat treballant durament per poder-lo posar en funcionament a partir del proper curs.

De fet, Martí Fonalleras ha destacat que l'objectiu dels PEE és "la vinculació de l'escola amb el seu entorn" en el sentit que cal "anar més enllà i implicar-se amb el barri i el municipi perquè tothom tingui el màxim d'igualtat d'oportunitats". En aquesta línia, la implicació ve marcada per la integració de les entitats del municipi i també els clubs esportius dins del programa d'activitats dels centres educatius.

Implicació de les administracions

De moment, des d'Ensenyament s'ha garantit que posaran a disposició un assessor LIC (Llengua, Interculturalitat i Cohesió social) com a dinamitzador, que també oferirà formació a tots els agents educatius per adequar el seu tracte a la situació que viu el municipi. El Departament també facilitarà que es facin servir els espais de les escoles i institut fora de l'horari lectiu i que els alumnes d'ESO realitzin activitats de servei comunitari per teixir una vinculació amb la localitat i la comarca.

Per la seva banda, l'Ajuntament de Ripoll s'ha compromès a posar a disposició la figura d'un tècnic que també formarà els agents educatius i prioritzarà dins del seu programa les activitats que organitzin les entitats vinculades amb el món educatiu, per tal que la societat també pugui penetrar en la comunitat educativa i estendre la mà a tots els alumnes.

129 plans d'entorn en 112 municipis de Catalunya

Després de catorze anys de la posada en funcionament dels Plans Educatius d'Entorn ja hi ha un total de 112 municipis d'arreu de Catalunya que compten amb un d'aquests projectes en funcionament. S'adrecen a tota la societat i comunitat educativa, però amb una especial atenció a aquelles persones que no compten amb les mateixes oportunitats que la resta de la societat.
 
Durant l'anterior curs hi havia fins a 129 plans d'entorn en funcionament a tot el territori català amb la participació de 1.300 centres educatius, entre escoles i instituts públics, privats i municipals i hi van participar 385.000 alumnes. La voluntat és que tots ells tinguin una continuïtat més enllà de les hores lectives ja sigui participant en activitats artístiques, esportives o de lleure.