Els turistes que passegin de nit per l'avinguda Just Marlès de Lloret de Mar (Selva) aquest estiu es trobaran amb quatre agents cívics uniformats per vetllar pel decans dels veïns i el compliment de les ordenances.
La seva feina és de "recomanar, advertir i persuadir, i en cas necessari avisar a la Policia Local", ha explicat l'alcalde del municipi, Jaume Dulsat. Els sorolls i la prostitució al carrer són les principals problemàtiques que volen combatre. És la primera vegada que es posa en marxa aquest servei de vigilància nocturna que es complementa amb la feina que ja fan les forces policials.
El seu cost és de 35.000 euros i s'assumeix íntegrament des del sector privat, entre botiguers, hotelers, oci nocturn i empresaris. No és l'única mesura que es posa en marxa aquesta temporada d'estiu. També s'ha implementat un programa que analitza el comportament i satisfacció del turista a través de cerques d'Internet o comentaris a les xarxes socials així com l'ampliació de 7 punts d'accés a wifi gratuït a la platja de Fenals.
Aquests quatre agents cívics nocturns van començar a treballar el 22 de juny i de moment els resultats estan essent prou satisfactoris tot i que caldrà esperar que acabi a finals d'agost, segons ha explicat l'alcalde de Lloret, Jaume Dulsat. L'àrea de vigilància es concentra a l'avinguda Just Marlès, la principal via que concentra l'oci nocturn de la ciutat. En una presentació a Girona per explicar les diferents actuacions en matèria turística i de seguretat, Dulsat ha detallat que es tracta d'una prova pilot que segueix la línia del Pla de conversió turística endegat el 2015 per millorar l'experiència dels turistes i seguir treballant per aconseguir una "convivència positiva" a la ciutat perquè tenen clar que la ciutat "viu del turisme". Cada any aquesta població de la Selva rep uns 1,1 milions de visitants que generen uns 5,3 milions de pernoctacions.
Entre les principals problemàtiques que es volen afrontar amb aquests agents cívics nocturns hi ha sobretot els sorolls i la prostitució al carrer, totes dues incloses en les ordenances cíviques que preveuen multes de fins a 1.500 euros. Des del consistori recorden que en el cas dels serveis sexuals, la sanció és tant per la persona que els ofereix com per aquell que ho contracta. Dulsat ha afirmat el factor "dissuasiu" de la presència de l'agent uniformat per evitar aquestes pràctiques. Per altra banda, ha afirmat que d'altres problemàtiques com el consum d'alcohol a la via pública "ja està molt controlat" i d'altres ja no són un problema com és el cap del top manta que no existeix a aquest municipi, fruit dels esforços que s'han fet a nivell policial en els últims anys.
Els habitatges d'ús turístic estan regulats amb la nova ordenança que obliga als més de 2.900 establiments donats d'alta a col·locar una placa informativa amb l'aforament, un telèfon del responsable i el número de llicència. Un equip d'inspectors s'encarrega de fer-ne el seguiment.
El cost dels agents cívics nocturns, que treballen de les dotze de la nit fins a les cinc de la matinada, és de 35.000 euros i ho assumeixen els membres de la Mesa del Turisme format per botiguers, hotelers, oci nocturn i empresaris. Un fet, ressalt Dulsat, que demostra el "compromís" del sector privat de treballar plegats i que és una de les actuacions previstes en el Pla operatiu de reconversió turística que va endegar el municipi el 2015.
En paral·lel, també s'han contractat quatre agents més de dia a través d'un programa d'ocupació de la Generalitat. En el seu cas, vetllen perquè els usuaris respectin les ordenances en aquests espais com podria ser dur roba de vestir quan passegin pels carrers i no només amb un banyador. Se'ls informa que, en cas de no fer-ho, comporta sancions de fins a 750 euros en aquest cas concret.
Aquests agents es coordinen amb la Policia Local, a qui avisen en cas de conflicte. Actualment Lloret compta amb uns noranta agents actius, una plantilla que aquest estiu s'ha reforçat amb cinc policies més contractats temporalment. "Una ciutat amb tant de turisme implica que hi passin moltes coses però la sensació de seguretat dels visitants és molta alta", ha assegurat el batlle.
Campanya per animar els joves a no fer soroll de nit
En el cas dels sorolls, aquest estiu s'ha posat en marxa una campanya específica que es dirigeix sobretot als turistes que utilitzen els locals d'oci nocturn. El protagonista és una orella que va acompanyada de missatges en anglès com ara 'Enjoy the silence', 'Make Peace not noise' o 'Love your ears'. El que es vol és animar als visitants a reduir els sorolls a la nit i contribuir així a la bona convivència. S'han fet cartells, cartes per penjar a la porta i posa gots amb aquests missatges.
Per altra banda, també s'ha fet una prova pilot a l'avinguda Just Marlès per potenciar la seva activitat de dia. Un total de nou establiments han instal·lat ja terrasses a la via pública d'aquest punt, freqüentat sobretot de nit. Les poden tenir obertes fins a les nou del vespre.
Més wifi a les platges i una eina per analitzar l'experiència turística
Aquest estiu s'han creat 7 nous punts d'accés wifi gratuït a la platja de Fenals que se sumen als 11 ja disponibles des de l'any passat. En el mes de juny s'han registrat fins a 44.791 usuaris únics i una mitjana de 4.109 usuaris no únics al dia. El consum total de dades aquell mes ha estat de 10 TB.
Una altra novetat és la implantació d'un programa que analitza el comportament i satisfacció del turista a través de les cerques d'Internet o els comentaris a les xarxes. Aquesta plataforma, anomenada Mabrian, és "molt útil" perquè permet tenir dades de dies concrets, temporades o sectors, a l'hora d'implantar noves polítiques segons Dulsat.
Finalment, s'ha explicat que el municipi treballa estretament amb la Fundació Alícia amb l'adhesió d'establiments a la Cuina de la Salut amb el segell AMED de dieta mediterrània. Actualment hi ha una vintena d'establiments que ho han sol·licitat (concentren 12.000 de les 29.000 places hoteleres del municipi). L'objectiu fixat és que el 50% dels establiments ja disposin d'aquest segell de qualitat el 2019.