La CUP de Girona demana augmentar un 10% el pressupost per al transport públic

La formació reclama avançar cap a la gratuïtat dels autobusos urbans

Dilluns el ple municipal gironí debatrà una moció de la CUP-Crida per Girona per promoure el transport públic a la ciutat, a partir de més recursos i mesures de millora. La proposta dels cupaires inclou accions com augmentar un 10% el pressupost del 2019 destinat a la xarxa d’autobusos urbans, com també estudiar propostes de noves línies que donin resposta a les necessitats de mobilitat entre barris que incloguin una solució definitiva a les mancances actuals relacionades amb l’accés a l'educació obligatòria.

La formació també proposa que el Ple municipal es marqui l’objectiu de la gratuïtat del transport públic, encara que sigui de forma progressiva. Mentre no s’assoleixi aquesta fita, els cupaires demanen que es rebaixin els preus de les tarifes actuals, i que s’apliqui la gratuïtat del transport públic en dates concretes. En cas que s’aprovi la moció, la CUP-Crida per Girona demana que es traslladin tots els punts acordats a la Taula de Mobilitat, per tal de debatre’ls amb els actors que en formen part i concretar-ne l’aplicació.

La regidora Laia Pèlach ha destacat que l’execució del Pla de Mobilitat del 2014 està essent més lenta del previst en alguns aspectes, i que han aparegut noves necessitats que el document no preveia i a les quals cal donar resposta. Entre aquestes Pèlach ha destacat com la mobilitat generada pels desplaçaments escolars. Aquest és el cas de moltes i molts estudiants de secundària que s’han de desplaçar lluny del seu domicili per assistir a l’institut de referència a la seva zona i no disposen de transport públic per fer-ho en un temps raonable i a un preu assumible. Segons Pèlach, “algunes de les dificultats de mobilitat existents a la nostra ciutat són, de fet, conseqüència d’una xarxa volgudament radial que oblida les connexions entre els barris perifèrics”.

La regidora també ha exposat que tenint en compte les dades de l’últim informe de TMG, mentre la Girocleta segueix creixent en tots sentits, l’oferta i l’ús dels autobusos urbans pràcticament s'ha mantingut igual que en els darrer any i això ha produït una frenada en el creixement que havia tingut anys enrere. Finalment, Pèlach ha recordat que “la mobilitat és un element clau en la lluita contra el canvi climàtic i l'aposta pel transport urbà absolutament necessària per reduir la presència del vehicle privat i aconseguir una ciutat més amable i saludable en molts sentits, especialment pel que fa a la qualitat de l'aire”.