Els Joncs ofereixen una jornada de neurodidàctica aplicada a les aules

Hi intervindran 3 experts de prestigi en l’àmbit de la neurologia

La Fundació els Joncs de Sarrià de Ter organitza aquest dissabte 19 de maig una jornada d’actualització en neurodidàctica aplicada a les aules. L’acte, que se celebra en motiu del 40è aniversari del Centre d’Educació Especial Mare de Déu del Carme, començarà a les 9.15 h del matí i acabarà a les 17:45 h a l’EspaiCaixa de Girona. Les places per inscriure’s a l’esdeveniment, al qual hi assistiran més de 190 persones, ja estan exhaurides.

La jornada comptarà amb tres ponents de prestigi en l’àmbit de la neurologia:

Jesús Guillén Buil, astrofísic, neuropedagog, professor del postgrau “Neuroeducación: aprender con todo nuestro potencial” de la Universitat de Barcelona i del Màster en Neurodidàctica de la Universidad Rey Juan Carlos, i coautor del llibre “Neuromitos en Educación: el aprendizaje desde la neurociencia”.

Maria Jesús López, neurobiòloga, directora del Centro de Organización Neurológica Neocortex i docent a la Universitat Internacional de La Rioja (UNIR).

Pablo Duque San Juan, neuropsicòleg especialitzat en neuropsicologia funcional, impulsor del centre INEURO, coordinador de neuropsicologia a l’Hospital VIAMED i investigador clínic a l’Hospital Universitario Virgen Macarena.

L’acte començarà a les 9:15 h del matí, hora en que Josep Polanco, Director dels Serveis Territorials d’Ensenyament a Girona, farà l’acte d’obertura. A les 9:45 h tindrà lloc la primera ponència, “Una escuela con cerebro”,   a càrrec del professor Jesús Guillén Buil. La segona intervenció, “Dificultades de aprendizaje: qué ocurre en el cerebro de nuestros hijos”, la durà a terme la doctora Maria Jesús López Juez a les 11:30 h. Finalment, a les 15:30 h tindrà lloc la tercera ponència del doctor Pablo Duque San Juan, “Neuropsicologia funcional: un concepto aplicable a la educación”.

Lluís Pórtulas, director de l’Escola CEE Mare de Déu del Carme, ha explicat que la jornada permetrà que els assistents debatin i s’actualitzin en neurodidàctica, un món “que ens permet legitimar les bones pràctiques d’aprenentatge, qüestionar les que fèiem fins ara i proposar millores en els processos d’ensenyament-aprenentatge”. Segons Pórtulas, “tot i que queda un llarg camí per recórrer, la neurodidàctica ens ajuda a ensenyar i aprendre amb tot el potencial tant dels professors com dels alumnes, ja que construeix ponts entre les propostes d’aprenentatge obsoletes i qüestionades i les noves estratègies i metodologies emprades a les aules”.

Aquesta jornada s’engloba dins la sèrie d’actes que la Fundació els Joncs ha preparat per commemorar el 40è aniversari del Centre d’Educació Especial Mare de Déu del Carme, i se suma al sopar benèfic que  l’entitat va organitzar el mes passat al Mas Marroch, al qual van assistir més de 500 persones.

La Fundació els Joncs es va construir l’any 1991 per familiars i professionals que treballaven al Centre d’Educació Especial Mare de Déu del Carme amb l’objectiu de crear un centre especial de treball per a les persones amb discapacitat intel·lectual. El 1995 neix el Centre Especial de Treball els Joncs, que actualment dona feina a 20 persones amb discapacitat en activitats de neteja d’aparcaments, comunitats o naus. El 2007 es crea el Servei de Teràpia Ocupacional, on es realitzen activitats de caràcter educatiu, social, laboral i de lleure per afavorir a les persones discapacitades que, per les seves característiques personals, tenen un accés difícil al mercat laboral.

En total, la Fundació els Joncs atén a un total de 150 persones amb discapacitat intel·lectual –la majoria alumnes de la Mare de Déu del Carme que acaben l’escola– que son atesos per 41 professionals.