Una nova iniciativa obre la porta al turisme del cafè a Girona

El projecte Fazendas s'ha presentat amb la presència d'agricultors i empresaris

El que va començar com a una aliança estratègica entre la firma gironina que comercialitza cafè i un productor de la regió de Garza (Paulo Ferreira Granchelli), s'ha convertit en una "oportunitat" per als productors de tota la zona. El propietari de Coffee Center, Jordi Pou, recorda que la firma buscava avançar en el control de traçabilitat del producte, des de l'origen del cafè verd fins al consumidor, per "garantir un producte de qualitat".

Arran de l'intercanvi de coneixements en el procés, el projecte ha incorporat també una vessant de "responsabilitat social" que ara volen seguir potenciant sota el nom de 'Fazendas'. "És un win-win; nosaltres podem col·laborar a millorar la seva qualitat de vida i despertar el sector primari d'allà, molt sotmès als preus de grans distribuïdors de cafè". Fa dos anys, els productors de la regió de Garza (n'hi ha més de 500), van apostar per aconseguir la Denominació d'Origen, la setena que hi ha al Brasil.

Aquest distintiu de qualitat ha suposat un revulsiu per a l'economia local, segons admet el mateix Ferreira, que recorda que per ells el cafè no és només un negoci sinó una autèntica "forma de vida i la seva identitat". I afegeix que "el reconeixement del producte ha animat als productors a seguir aquest camí; ha estat una vertadera motivació", explica el productor. Arran de l'aliança amb Coffee Center i la creació de la DO, aquest productor local que té una finca de 100 hectàrees preveu ampliar un 20% la producció de cafè en la pròxima collita. Actualment ven un 70% de la collita a l'empresa gironina i la previsió és que en els pròxims anys pugui vendre a altres empreses de fora.

Una altra novetat és que el pròxim octubre els productors de la regió recuperaran la Festa del Cafè, una celebració que s'havia perdut des de dues dècades. En ella, es farà un concurs per escollir les millors varietats. Coffee Center es compromet a adquirir una quantitat fixada de les que quedin en les tres primeres posicions.

El turisme cafeter, una nova oportunitat de negoci

I en la recerca de noves oportunitats de negoci, els productors de la regió estan treballant per crear rutes del cafè per atraure visitants estrangers. Encara no tenen l'estructura però, aprofitant la visita a Catalunya, ja s'han reunit amb la Cambra de Comerç del Brasil a Barcelona perquè els ajudi a establir sinergies. "Per als europeus, el món del cafè és molt desconegut i pot ser un atractiu més per potenciar l'activitat econòmica de la regió", explica Pou. Els visitants podrien fer degustacions i conèixer de prop el cultiu del cafè a Garza.

Aquest dijous també s'han reunit amb la regidora de Promoció Econòmica de Girona, Glòria Plana, que ha elogiat el caràcter "emprenedor i innovador" del projecte. "Estem oberts a qualsevol col·laboració o ajuda", ha afirmat Plana.

L'empresa gironina

Coffee Center és una empresa familiar fundada fa trenta anys com a distribuïdora de cafè. Compta amb una plantilla de 42 persones i dues fàbriques –una a Sant Fost de Campsentelles (Vallès Oriental) on torren el cafè i una altra a Aiguaviva, on envasen el producte-. L'any 2005 va apostar per comprar una part de la matèria prima directament al productor, evitant així els intermediaris. Des de llavors, que selecciona i compra cafè de finques concretes de Nicaragua, Colòmbia, Etiòpia i també Brasil i la previsió es poder-ho fer properament a l'Índia. En el cas del Brasil, la firma compra anualment unes 120 tones de cafè verd (unes 2.000 saques). Una quantitat petita si es té en compta que la regió produeix unes 700.000 saques a l'any.

Aquest any han tret al mercat la línia de cafè 'Fazendas', feta només amb varietats botàniques de Garza. La firma gironina comercialitza cafè (Italcaffe i Fincafè) i infusions (Alma) tant en punts de venda directa com en la restauració. L'any 2017 van superar els 7 MEUR de facturació.