La Generalitat acabarà a l'estiu el projecte de la terminal del Far-Vilamalla però l'Estat no posa data per a l'obra

No està programat l'ample de via internacional fins a Portbou

Cara i creu del projecte del corredor mediterrani a les comarques gironines. El ministre De la Serna va anunciar fa uns dies que l'Estat invertirà 55 MEUR perquè l'aeroport tingui baixador del TAV. Això suposa desbloquejar –de moment, de paraula- una de les grans potes del projecte a la demarcació.

Però n'hi ha una altra, la terminal intermodal del Far-Vilamalla, on Foment encara no posa data per executar allò que li pertoca de l'obra. Ni tan sols anuncia una possible previsió de calendari. El projecte preveu que la plataforma es converteixi en un punt adaptat, on hi hagi vies d'ample ibèric i internacional que permetin facilitar la gestió de mercaderies entre camió i ferrocarril.

La Generalitat va licitar la redacció del projecte a finals del 2016. I segons ha concretat el secretari d'Infraestructures, Ricard Font, el document s'enllestirà aquest estiu. Inclourà tant la part que li pertoca fer a la Generalitat (adaptar la platja de vies per acollir trens de fins a 750 metres) com la que correspon a l'Estat (el ramal d'un quilòmetre que ha d'estendre la via d'ample internacional fins a Vilamalla, on ja hi ha habilitat un tercer rail).

Durant el Cercle d'Infraestructures, Font ha demanat al coordinador del projecte mediterrani "compromisos d'execució" per part de l'Estat. És a dir, que Foment signi el conveni per executar el quilòmetre de via i hi posi data. El secretari de la Generalitat també ha recordat que, precisament, el ramal és una de les condicions que han posat les empreses logístiques interessades a fer servir la terminal i instal·lar-se a la zona (la catalana Tradisa i l'alemanya Mosolf).

El coordinador, però, no ha volgut fixar terminis. Durant la seva conferència, Joan Barios només ha concretat que des de Foment "s'hi està treballant", però no ha anat més enllà ni ha parlat de calendaris.

"No està programada"

Lligat amb el Far-Vilamalla, tant l'empresariat gironí com la Generalitat també han reclamat moltes vegades –i avui, un cop més- que l'ample de via internacional arribi fins a Portbou. El coordinador, però, ja ha dit que aquesta obra "no està contemplada" a l'agenda. "Ni es descarta ni es confirma", ha assegurat Juan Barios.

El coordinador ha explicat que l'Estat prioritza la connexió internacional pel Pertús per fer-hi passar mercaderies i que, si la línia del TAV pateix "saturació", aleshores "es podria contemplar" fer passar un tercer rail per la via convencional fins a Portbou. Tot i això, un dels assistents a la conferència li ha recordat que el pendent a la via de l'alta velocitat fa que els combois de mercaderies hagin d'anar "amb dues màquines" mentre que, passant per Portbou, amb una locomotora "n'hi ha prou".

"Que es faci ràpid"

Durant la conferència, el president de la Cambra de Comerç, Domènec Espadalé, ha demanat a Barios que el baixador del TAV a l'aeroport de Girona "es faci ràpid". Per la seva banda, Ricard Font ha recordat que el fet que l'Estat hagi situat el baixador al mateix traçat de la via, i no hagi apostat per estendre un ramal fins a l'aeroport, permet que "no sigui una terminal que tan sols faria de llançadora amb Barcelona" sinó una estació que pugui captar passatgers també del sud de França. La mateixa aposta, ha recordat, que ja va fer la Generalitat amb el seu projecte.