El RACC suspèn de nou la senyalització de les carreteres per arribar als hospitals del Pirineu

En molts casos només es senyalitza prop de la destinació final

El RACC ha analitzat per segon cop la senyalització existent per arribar a 23 destinacions d'especial interès del Pirineu de Lleida i de Girona. Per fer-ho ha recorregut 81 itineraris diferents des d'una trentena d'orígens que sumen més de 4.600 quilòmetres de carreteres. Entre les destinacions estudiades hi ha els principals nuclis urbans, hospitals i punts d'interès turístic com són les estacions d'esquí i els parcs naturals. Els resultats, que se centren en quatre criteris (continuïtat, comprensió, visibilitat i manteniment dels senyals d'orientació) s'han comparat amb els que es van obtenir en la primera edició d'aquesta auditoria, elaborada l'any 2012.

Així, aquesta segona auditoria posa de relleu que la senyalització d'orientació per arribar a diferents destinacions d'interès del Pirineu pràcticament no ha millorat en el darrers cinc anys, en concret obté 65 punts sobre 100, només cinc punts més que els assolits en el primer estudi del 2012 (60 punts). En aquest sentit, des del RACC consideren que el resultat general de l'auditoria "és acceptable però encara té un ampli marge de millora", segons el director de la Fundació RACC, Lluís Puerto.

Tot i que el RACC ja ho van detectar el 2012, el nou estudi torna a suspendre les indicacions per arribar als hospitals pirinencs (42,4 punts sobre 100), segons ha remarcat Puerto. Els hospitals de Puigcerdà (29 punts) i Campdevànol (30) es troben a la cua de les 23 destinacions estudiades, amb uns resultats "del tot insuficients" tenint en compte que són serveis de primera necessitat per als usuaris. L'Hospital de la Seu d'Urgell assoleix un aprovat just (52,5), mentre el de Vielha arriba als 58 punts.

La senyalització de les estacions d'esquí (61,5 punts sobre 100) d'esquí i dels parcs naturals (66,4) registra una lleugera millora, especialment pels resultats obtinguts per Boí Taüll (65,5) i Port Ainé (69,1) , d'una banda, i pel Parc Natural del Cadí-Moixeró (70), de l'altra. Per contra, Vallter 2000 (65,3) i Baqueira Beret (63), empitjoren lleugerament, tot i que l'estació d'esquí pitjor senyalitzada segueix sent Vall de Núria (55 punts). Per la seva banda, les capitals de comarca i els accessos a Barcelona són les destinacions millor senyalitzades. Així mateix, Vielha torna a encapçalar en rànquing de tot l'estudi amb diferència (87,3).

L'estudi del RACC també constata que la continuïtat dels senyals segueix sent "pobra en general" (55 punts) al Pirineu, malgrat obtenir una millora en relació amb el 2012 (51 punts), especialment a l'interior de zones urbanes. Destaquen negativament els hospitals i les estacions d'esquí, sobretot perquè les indicacions no comencen amb prou antelació i perquè hi ha trams entre l'origen i la destinació que no estan suficientment senyalitzats, segons l'auditoria. El RACC ho atribueix en bona part a la diferent titularitat de les carreteres i a la falta d'unificació de criteris entre les administracions i, per això, demana que els diferents ens públics ho tinguin en compte i treballin conjuntament en aquest sentit.

Aquesta mateixa situació també afecta a la comprensió de la senyalització, que obté 66 punts (respecte als 67 del 2012) i presenta una "manca greu d'uniformitat", ja que l'estudi del RACC detecta diferents nomenclatures per senyalitzar les mateixes destinacions i carreteres. Per la seva banda, la visibilitat dels senyals és "bona" (78 punts) i registra una millora en relació amb el 2012 (75). Només en casos puntuals s'han observat senyals tapats per vegetació o mobiliari urbà o massa petits. El manteniment de la senyalització és l'aspecte que més millora, assolint 81 punts, malgrat que segueix havent-hi multitud de senyals amb deficiències en la seva conservació.

Potenciar la instal·lació de panells de senyalització variable

Al marge de reforçar la senyalització que porta als hospitals pirinencs i a les destinacions turístiques del territori i d'intensificar la coordinació entre administracions a l'hora de senyalitzar les carreteres, una altra de les recomanacions que fan des del RACC passa per incrementar la inversió en panells de senyalització variable a les carreteres pirinenques amb l'objectiu de millorar la gestió del trànsit, en casos d'accidents però sobretot davant de fenòmens meteorològics com ara episodis de nevades per tal d'informar els conductors, per exemple, quan sigui obligatori l'ús de cadenes o sobre les carreteres que es troben tallades, segons ha exposat Puerto.

En el mateix sentit, el RACC recomana implantar un sistema de senyalització variable sobre l'estat d'ocupació dels aparcaments de les estacions d'esquí a peu de pista per tal d'evitar la saturació i el trànsit d'agitació.