Foment anuncia que construirà una estació del TAV a l'aeroport de Girona

La inversió serà de 55 milions d'euros

L'Estat posa fil a l'agulla perquè l'aeroport de Girona tingui estació de l'alta velocitat, però canvia allò que hi havia previst fins ara. La inversió no l'assumirà la Generalitat –que fins i tot, ja n'havia redactat el projecte- sinó que ho farà directament el govern espanyol. I dels entre 9 i 11 MEUR que el Govern calculava que costaria el baixador, ara aquesta quantitat s'incrementa fins als 55 MEUR.

El ministre de Foment, Íñigo de la Serna, ha fet l'anunci a Barcelona, durant la presentació del nou pla director d'Aena per als aeroports catalans. El ministre ha subratllat que el document concep que Vilobí d'Onyar i el Prat funcionin com un sol sistema aeroportuari i que, per aconseguir-ho, el baixador del TAV és clau.

Íñigo de la Serna ha explicat que, de fet, l'estació de l'alta velocitat –que se situarà a uns 500 metres de la terminal- permetrà que l'aeroport de Girona s'impulsi com a quarta pista del de Barcelona. I que això permetrà no només esponjar el Prat, perquè "determinades companyies" operaran des de Vilobí, sinó també permetre que el Girona-Costa Brava guanyi passatgers i trànsits. "I ho fem invertint de manera eficient, sense necessitat de fer noves pistes", ha precisat el ministre.

Projecte i estudi funcional

De la Serna assegura que, ja des d'ara, el seu Ministeri treballarà en la redacció del projecte del baixador (que no aprofitarà l'apartador de la via del TAV, com sí que feia el de la Generalitat). Sobre quina serà la solució escollida, el titular de Foment no n'ha desvetllat massa res. Només ha dit, això sí, que no es farà cap nou ramal des de la via del TAV fins a la terminal (com recollia una de les alternatives).

El ministre preveu que el projecte del baixador estigui enllestit aquest mateix 2018, per ja obrir la licitació de les obres. El document anirà en paral·lel a la redacció d'un altre projecte: en aquest cas, el que ha de determinar quants serveis d'alta velocitat podran aturar-se al baixador.

"Aquest estudi funcional analitzarà la possibilitat d'incloure serveis que només facin el trajecte fins a l'aeroport de Girona", ha dit De la Serna. I hi ha afegit: "Caldrà buscar l'equilibri, perquè aquesta no és una via on puguin circular-hi molts trens en molt poc temps, però sí que cal que entre un tren i l'altre hi hagi un espai raonablement breu perquè el baixador tingui sentit".

383 MEUR fins al 2026

Durant la presentació del pla director d'Aena, el ministre de Foment també ha anunciat que fins a l'any 2026 l'aeroport de Girona rebrà una inversió de 383 MEUR. La majoria d'aquests diners –en concret, 360 MEUR- arribaran però durant els darrers quatre anys d'aquest període.

Dins aquest paquet a executar al quadrienni 2022-2026, l'Estat hi inclou les obres del baixador del TAV i també l'ampliació de la terminal de passatgers (que Foment pressuposta en 265 MEUR).