Reclamen millores urgents en la infraestructura del Tren Groc

Denuncien una "deixadesa evident" per part de l'empresa responsable, SNCF

Un tren amb aspecte antic, però amb tecnologia moderna. Això és el què reclamen els veïns i usuaris del Tren Groc, conegut com 'El Canari'. Asseguren que estan "farts" del "poc compromís" que mostra l'empresa SNCF, responsable del servei. Una situació que, segons el portaveu de l'ULTG, Jordi Bartolí, ha arribat "al límit", i per això han iniciat una sèrie d'assemblees per decidir "accions conjuntes" entre els diferents pobles pels quals passa aquest tren, que cobreix la ruta entre Vilafranca del Conflent i la Tor de Querol.

Bartolí lamenta que SNCF "només inverteixi en el TAV i en trens que donin rendiment econòmic" i "s'oblidi" de donar un servei públic. "És lamentable, l'empresa no compleix, tot i que l'administració sí que ha pres un compromís", assenyala. A més, els veïns alerten d'un "deteriorament de la infraestructura alarmant". "Els cables elèctrics són de baixa intensitat i fallen constantment, els vagons són vells, i cal renovar les vies", comenta l'Andreu Valent, usuari del tren.

Valent recorda que el Tren Groc és l'única alternativa que tenen els veïns per anar a Perpinyà o d'altres ciutats grans, a banda de la carretera. En aquest sentit, l'usuari recorda que en aquesta zona de la Catalunya del Nord hi neva sovint, i es tallen els accessos. "Sense Tren Groc, quedem aïllats", comenta.

A més, la freqüència també ha disminuït en els últims deu anys. De la vintena de trens que connectaven fa una dècada els pobles de la Cerdanya i Alt Conflent s'ha passat a només sis, tres d'anada i tres de tornada. "D'aquesta manera és impossible anar el mateix dia a Perpinyà i tornar", comenta Bartolí.

La presidenta de l'ULTG, Monique Guerrero, explica que han reclamat moltes vegades una millora del servei, però l'empresa "ignora sistemàticament" les seves queixes. "Han anat reduint el nombre de trens a la mateixa velocitat que incrementaven els TAV", ironitza.

Clau pel turisme

Un aspecte que han destacat els veïns és la importància que el 'Canari' té en l'economia local. I és que el ferrocarril és un "valor turístic de primer ordre". De fet, la ruta que ressegueix el tren permet creuar pobles i aturar-se, per seguir al cap d'una estona. "Aquest tren va molt lligat a l'increment del turisme que hem tingut els últims anys", explica un comerciant de Sant Pere dels Forcats.

En aquest sentit, l'alcalde del poble, Jean Luc Molinere, creu que en cas que se suprimeixi el tren, provocarà "la desaparició dels pobles". "Tot va lligat al ferrocarril, la feina, la casa, el turisme i la identitat cultural dels ciutadans", ressalta.

Andreu Valent, que viu a la Tor de Querol, diu que molta gent que agafa el 'Canari' ho fa per poder gaudir del viatge, i això també és una forma de promocionar el turisme en aquesta zona. "He vist gent d'Itàlia, Espanya o França que venen només per poder pujar al Tren Groc", conclou.

Suport de les administracions

A banda dels alcaldes de la zona, els veïns han rebut el suport de la presidenta del departament dels Pirineus Orientals, Hermeline Malherbe, que ha traslladat als veïns la voluntat de l'administració d'intentar no perdre aquest servei.

El projecte de modernització del Tren Groc va situar-se al centre del debat públic a l'Alta Cerdanya i el Conflent ara fa un any, quan es va celebrar la campanya electoral per a les presidencials de França. En aquell context, la presidenta de la regió de l'Occitània, Carole Delga, es va comprometre a executar un projecte de modernització de la línia que suposava una inversió de nou milions d'euros de manera immediata i de posar en marxa un pla global de renovació durant quinze anys.