Electricitat, motors i ecologia, un bon trio

L'alternativa passa per un món més sostenible i sense combustibles fòssils

La nostra civilització va iniciar la seva etapa moderna quan els enginyers del segle XIX van començar a treure-li rèdit domèstic i industrial a l'electricitat, encara que a aquest fenomen se li hagi sotmès a estudi des de l'antiguitat, doncs ja els antics egipcis van redactar textos sobre tot plegat.

En l'actualitat, podem assegurar que tota la nostra societat es basa en l'ús de l'electricitat, tot el que construïm ho fem gràcies a aquesta i tot el mantenim igualment gràcies a la seva utilització.

Tan distribuït està en el nostre món i hi ha tantes centrals productores d'aquest flux energètic que, excepte cataclismes extraordinaris, com tempestes solars, és pràcticament impossible que ens quedem sense aquest subministrament a nivell global.

No així a nivell local i particular, ja que hi ha, en aquest cas, multitud de possibilitats i causes perquè ens quedem sense electricitat a les llars o edificis de qualsevol ciutat o poble. Qualsevol tempesta elèctrica, manteniment per obres, excés d'humitat, atac de rosegadors, caiguda d'un arbre sobre la línia elèctrica, etc. poden ser origen de la manca d'aquest corrent elèctrica tan indispensable per a les nostres vides. Per evitar aquests apagades les empreses, comunitats de veïns i famílies a títol particular, busquen a internet la venda grups electrògens a bon preu i de qualitat, assegurant d'aquesta manera la continuïtat de l'electricitat a les seves instal·lacions.

L'enllaç que s'ha referenciat en el paràgraf anterior condueix a una web especialitzada en grups electrògens per a majoristes perquè quan vagis a adquirir una d'aquestes màquines en una botiga en línia de generadors elèctrics i grups electrògens, sàpigues diferenciar les seves característiques i triar l'aparell que millor compleixi amb la seva comesa.

Adaptació cap a un món sense combustibles fòssils

Efectivament, l'electricitat és el motor que mou el nostre món, d'on prové o què font d'alimentació s'utilitza per produir-la pot representar un problema o una solució per a la nostra civilització.

En aquest sentit, tothom reconeix que les energies alternatives (solar, hidràulica, eòlica, marees ...) han de ser l'única opció de futur per produir l'electricitat. Totes les nostres infraestructures fins ara, basades en la crema de combustibles fòssils, com el carbó, el petroli o el gas natural, altament contaminants, costosos per al seu trasllat i per a la seva prospecció, han d'iniciar la seva adaptació cap a un món en el qual no existeixin aquests processos energètics desfasats i costosos.

Espanya, fins fa poc al capdavant i en l'actualitat a la cua dels països productors d'energies alternatives, per la pèssima gestió del govern en matèria de renovables, ha de duplicar els seus esforços per recuperar posicions i seguir el rumb marcat per la comunitat europea , que ja està fent efectiu el traspàs del seu parc automobilístic cap a cotxes i motos completament elèctrics.

Transport elèctric, l'única opció possible

Ja sigui per la qualitat de l'aire a les ciutats, els seus elevats costos de manteniment, tant pels seus motors com pel preu del combustible que no deixa de pujar, els vehicles de motors a gasoil ja gasolina estan destinats a desaparèixer, i tot i que els grans fabricants, i sobretot les petrolieres, realitzen ingents esforços per retardar aquest canvi, la sort està tirada i l'augment de cotxes elèctrics creix a marxes forçades.

Són automòbils que no emeten gasos contaminants, és a dir, amb zero emissions a l'atmosfera, pel que són ideals per a la sostenibilitat d'un medi ambient sa per a la població.

Però aquesta ens és l'únic avantatge del cotxe o de la moto elèctrica, per exemple, fent una comparació pel que fa al consum, es pot assegurar que el cotxe amb motor elèctric pot realitzar 100 km per poc més d'un euro, quan un motor dièsel necessitaria gairebé 8 euros per al mateix recorregut.

Si el cotxe era bo per a la sostenibilitat, la moto és encara més per a la mobilitat sostenible a l'interior de les ciutats, ja que a més d'eliminar la contaminació, acaben amb el soroll i els embussos, escurçant enormement els temps per arribar a les destinacions . Les motos s'adapten millor a un ús en les grans urbs, i els fabricants es preocupen en aquest sentit, proporcionant als seus clients un nou model urbà de moto per al seu ús freqüent pels carrers de les ciutats.

Existeixen més avantatges i estalvis en adquirir aquest tipus de vehicles elèctrics, per exemple les ITV seran més econòmiques i ja no haurem de passar les proves de gasos, estalviant diners també en les substitucions dels líquids, olis i filtres que sí porten els motors de combustió.

Consumir gasolina només per a fer algun hobby

Si t'agrada l'olor de la gasolina cremada i el so dels motors, no tindràs per què preocupar-te, ja que les carreres de competició es continuaran realitzant amb aquest tipus de motors durant força temps.

Igualment, podrem gaudir dels cotxes radiocontrol de gasolina o cotxes rc. El hobby del rc té una forta implantació entre els amants del món del motor a Espanya. I és que els cotxes de radiocontrol disten molt de considerar mers joguines, ja que són aparells que arriben a velocitats similars als cotxes normals, que cal saber gestionar amb autèntica perícia de pilot i mantenir amb coneixements de mecànic expert.

El funcionament d'aquests cotxes de gasolina a radiocontrol es divideix bàsicament en dos tipus ben diferenciats; els elèctrics i aquells que posseeixen un petit motor de combustió interna, de dos temps, que és el que li dóna impuls al petit vehicle.

Quant al seu preu, podem trobar una gran amplitud entre l'extensa gamma de models i marques existents. En l'actualitat, aquests aparells viuen un perllongat abaratiment, pel que podem trobar bons models de bones marques a uns escassos 150 euros.

El propietari d'aquest tipus de vehicles necessita, com ja hem comentat, coneixements de mecànica, com a mínim, s'haurà de saber com carburar la màquina perquè aquesta funcioni correctament, és a dir, saber escollir adequadament la combinació entre aire i combustible; com més aire entre el cotxe, adquirirà més velocitat, però, lògicament, això escalfarà el motor, amb el consegüent perill de poder gripar.