Temporada Alta tanca amb més d'un 90% d'ocupació i el perill de no celebrar-se més

Sunyer no veu possible fer l'edició 2018 si Hisenda no canvia el posicionament amb l'IVA

Temporada Alta ha incrementat aquest any el nombre d'espectadors en més de 5.000. El públic ha passat de 47.731 l'any passat a 52.753 en aquesta edició. El creixement en nombres absoluts contrasta amb un descens percentual de l'ocupació de les 94 propostes programades, 48 de les quals eren estrenes. Els espectacles s'han emplenat amb un 90,5% d'ocupació mitjana mentre que l'any passat aquesta dada s'enfilava fins un 96,31%. De fet, el percentatge és el més baix des de l'edició 2012.

El director de Temporada Alta, Salvador Sunyer, diu que el festival ha anat "fastigosament bé de públic", tenint en compte que han hagut de fer front a "l'edició més difícil". Entre els motius d'aquesta complexitat hi ha la situació política, però també els retards en el cobrament de l'administració. "Tot just ara hem firmat convenis d'aquesta edició i encara hem de cobrar del 2016. Així és molt difícil treballar", es queixa Sunyer. Dos de cada tres espectadors de Temporada Alta són dones que tenen, de mitjana, 43 anys. També destaca el fet que 6.600 persones han assistit per primera vegada a algun dels espectacles del festival.

Perill de desaparèixer

El director, Salvador Sunyer, assenyala que l'empresa organitzadora és incapaç de pagar el deute que els reclama Hisenda, que se situa en 1,4 MEUR. "Aquesta quantitat no la tenim i si hem d'anar a la justícia primer hem de pagar", assenyala Sunyer. Les dues úniques alternatives són que algú avali els organitzadors de Temporada Alta o demanar una suspensió de l'aportació d'aquests fons fins que la justícia decideixi.

En una entrevista a l'ACN, Sunyer admet que la situació és "d'indefensió" per una decisió d'Hisenda que afecta la "supervivència del festival". Salvador Sunyer deixa de banda valorar sobre si s'ha de cobrar IVA per a subvencions culturals, però demana que "la seva aplicació no sigui amb caràcter retroactiu". A més, recorda que poc després de la inspecció a Temporada Alta, el Congrés dels Diputats va aprovar que la interpretació de la legislació deixava fora del cobrament d'IVA les subvencions per a transport i cultura.

Aquesta realitat, precisa Sunyer, genera "tensions" i "incertesa" entre els treballadors de l'empresa organitzadora del festival, Bitò Produccions, i la que fa la venda de tiquets i aspectes tècnics, que no saben si l'any que ve tindran feina. "Com a Bitò Produccions i com a festival ens preguntem de què treballarem d'aquí a quatre dies", reflexiona el director d'un festival amb 26 anys d'història.

Sense impacte pel procés

La situació que ha viscut Catalunya a nivell polític no s'ha notat en la venda d'entrades dels espectacles però sí que ha deixat empremta en l'edició 2017. El certamen va començar l'11 d'octubre i Sunyer no amaga que les companyies internacionals van demanar–los què estava passant al país.

"De companyies, programadors i premsa que han vingut de fora no n'hi havia cap que no preguntés què estava passant", admet Sunyer. Alguns d'ells es temien que es trobarien "una situació violenta" i es mostraven "sorpresos" que la situació fos més tranquil·la.

A banda, el procés ha deixat una trentena de funcions al límit de la suspensió, segons ha revelat el mateix Sunyer. Entre els motius hi havia les demandes de gent del públic que volia anar a manifestacions o les concentracions que es feien a la plaça del Vi, davant del Teatre Municipal de Girona. En cadascun dels casos, la decisió suposava "reunions d'entre tres i quatre hores" entre totes les parts.

Un tercer impacte ha estat que el festival ha firmat els convenis de l'edició 2017 amb les administracions aquesta mateixa setmana, quan el festival ja s'ha acabat. Sunyer reclama una vegada més poder negociar amb més marge per poder tancar les produccions a més llarg termini. Una situació que, de fet, li reclamen sobretot "les companyies internacionals".

Un festival com a punt de trobada

L'impacte de la situació política s'ha deixat notar, segons Sunyer, en com el públic rebia les obres. "Aquest any s'ha rigut i s'ha plorat més que mai", afirma el director. La percepció la confirma que "més de mig miler de vegades" la gent li donava les gràcies pels espectacles.

Sunyer, a banda d'observar l'espectacle, explica que no perdia de vista la platea. El director assegura que la reacció de la gent, a mesura que avançava l'obra, era la d'anar-hi "entrant" i quedar-s'hi "absorbida".

D'altra banda, una de les apostes a llarg termini que té Temporada Alta és obrir la cultura sense que la situació econòmica personal sigui un topall per consumir-la. En aquesta línia, hi ha la prova pilot de l''A Tempo. Arts i Formació', que ha estat "tot un èxit" que "ha superat les expectatives".

Un total de 453 persones han pogut veure els espectacles a cost zero en el marc de l'aposta social de Temporada Alta. "Hem ajuntat la cosa més 'pija' de Girona amb una immigrant acabada d'arribar", conclou Sunyer.