Josse de Pauw exonera l'espècie humana al Temporada Alta amb 'De Mensheid'

L’obra, basada en un text publicat fa 15 anys, s'estrena divendres a Salt

Josse de Pauw porta aquest divendres al Temporada Alta ‘De Mensheid’ (La Humanitat), una obra que s'estrena per primera vegada a l’Estat. L'espectacle, que es podrà veure al Centre d’Arts Escèniques El Canal, defensa la humanitat malgrat que considera que és "cobdiciosa, lasciva, violeta i covarda", una exoneració que es produeix perquè l’espècie humana "no sap fer res més".

La producció està basada en el text 'Praise of Mankind' ('Lloança de la humanitat') publicada fa 15 anys per l’escriptor Arnon Grunberg. L’autor, que ara participa com a intèrpret al muntatge per petició de Pauw, defensa la vigència de les paraules que va escriure a aquell moment.

Mark Schaevers ha estat l’encarregat de l’adaptació de l’obra. El muntatge compta també amb un dels col·laboradors habituals del director, el músic Kris Defoort, i amb la participació de la soprano americana Claron McFadden. Cantant amb la que ha volgut comptar Pauw ja que segons ha afirmat “és l’única cantant que conec que pot improvisar”.

La primera part és un monòleg musical. L’artista explica que presenta la declaració d’Arnon, amb la col·laboració del pianista i de la soprano. Arnon fa el paper d’escriptor; Claron, el de cantant; Kris, el de pianista, i Josse de Pauw el d’actor. El director diu que “cadascú s’interpreta a si mateix com a personatge”. Per tant, l’argument de Grunberg es “que la humanitat ha estat estafada” i que “els humans tracten de ser tan perfectes que no hi arriben”.

El cicle de Connexió Flandes

Fa tres anys que Temporada Alta agrupa les produccions de l’escena Flamenca en el marc del Cicle Connexió Flandes. Artistes i directors com Jan Fabre, Sidi Larbi Cherkaoui, Alain Platel o Peeping Tom han portat les seves produccions al Festival com a representants d’aquesta regió del nord de Bèlgica que, amb una forta inversió en cultura, va donar-se a conèixer de la mà de la dansa i, en els últims anys, ha fet el salt a l’escena internacional també amb el teatre.

El principal objectiu del cicle és acostar al públic la riquesa de llenguatges i la qualitat que ofereix l’escena actual d’aquesta zona. Enguany, en el marc del cicle, es programen dos espectacles més a part del de Josse de Pauw: ‘Out of Context-for Pina’ és un espectacle molt especial que arriba de la mà d’Alain Platel i Les ballets C de la B.

Creat el 2010 en memòria de la coreògrafa Pina Bausch (morta mig any abans de l’estrena), la companyia només recupera el muntatge una vegada a l’any i, aquest 2017, ha escollit Girona i Temporada Alta com a escenari, convertint el Festival en una oportunitat única per gaudir d’una de les obres mestres del coreògraf belga.

Per últim, Guy Cassiers torna a Temporada Alta per sisena vegada i estrena el seu darrer muntatge, ‘Grensgeval’ (El Cas de la Frontera), una proposta escrita per la premi Nobel de literatura Elfriede Jelinek que parla sobre la situació dels refugiats i les persones desplaçades per força.