Els atemptats de París passen factura als museus Dalí

El triangle dalinià va rebre 1.368.755 persones durant el 2016

Els museus Dalí van rebre 1.368.755 visitants durant el 2016, un 1.46% menys que l'any anterior. La Fundació Gala-Salvador Dalí atribueix la davallada a tres causes: un estiu càlid, el continuat descens del turisme rus i les restriccions a la frontera després dels atemptats de París.

Malgrat això, es mantenen com un dels principals museus d'art de Catalunya i avancen que els visitants russos comencen a recuperar-se. Al llarg d'aquest primers mesos, han augmentat un 15,3% respecte de l'any anterior.

Un altre dels projectes en els que estan treballant més intensament és fer-se més presents al nord d'Àsia. En aquest sentit, el gerent de la Fundació Gala-Salvador Dalí, Joan Manuel Sevillano, ha explicat que al llarg de l'any es tancaran acords i projectes que "ens faran més estables" en aquesta zona.

El Teatre-Museu Dalí de Figueres, al capdavant

En xifres absolutes, el Teatre-Museu Dalí de Figueres manté com la joia de la corona amb el gruix més important de visitants. En concret, durant el 2016 hi van passar 1.134,234 persones, 85.897 més van visitar el Castell Gala Dalí de Púbol i 148.624 van fer-ho a la Casa-museu de Portlligat, a Cadaqués.

Pel què fa al descens rus, Peñuelas ha assegurat que en aquests dos primers mesos de 2017 ja s'ha experimentat un lleuger increment d'aquesta nacionalitat i que, a més, es manté com la tercera en nombre de visites al triangle dalinià (amb un 9%). "El 28% dels visitants són francesos; el 21 % espanyols; 9% russos; un 5% alemanys; un 4% són nord americans i un 4% més són italians", ha precisat.

La recuperació del mercat rus és una bona notícia però la Fundació fa temps que treballa també posant la mirada a l'Àsia.En aquest sentit, Sevillano ha explicat que fa temps que estan intensificant els contactes per incrementar la seva presència al nord d'Àsia. En concret, la Xina o el Japó. "Estem fent importants inversions per exemple amb la web amb xinès i esperem que al llarg de l'any veiem notícies d'acords i projectes que ens han de fer més estables a la zona", ha remarcat.

Entrar de ple al mercat asiàtic

La intenció és fer "divulgació" de l'obra daliniana però no descarten altres tipus de col·laboracions. "La nostra missió és divulgar però quan estàs treballant amb institucions importants, també et demanen que les ajudis a conèixer el teu mercat i a venir", explica. "Estem disposats a estudiar-ho", ha concretat. En aquest sentit, ha dit que treballen en diverses línies que van des de cursos acadèmics fins a establir col·laboracions per fer marxandatge o llicències editorials.També volen aconseguir que les autoritats turístiques els ajudin a consolidar la presència al "mapa de destinacions prioritàries dels xinesos".

La fundació també està treballant en altres projectes com ara l'elaboració del catàleg raonat d'escultures i obra gràfica de Salvador Dalí i el catàleg raonat de pintures, que ja està molt avançat.

Més de 3,7 MEUR d'excedent

En xifres econòmiques, el triangle dalinià ha tancat el 2016 amb un excedent de 3.741.771,36 euros. Durant l'any passat, es van destinar 1,4 milions a inversions, es van ingressar15.121.590,44 euros i hi van haver unes despeses d'11.379.819,08 euros.
Al llarg del 2016, es van adquirir 14 il·lustracions; 14 nadales dissenyades per Dalí; 934 fotografies; 140 llibres i 240 revistes relacionades amb el geni.

Un altre dels aspectes en els quals treballa la Fundació és en la gestió de l'herència immaterial de l'artista. En aquest sentit, Sevillano ha explicat que aquest any han crescut el nombre de llicències.