Territori reclama amb urgència l'estesa del tercer rail fins a Portbou

Ricard Font demana que el projecte estigui acabat abans de 2020

A la via convencional que creua les comarques gironines, l'ample europeu només arriba fins a Vilamalla (Alt Empordà). L'estesa del tercer rail va ser la solució que va trobar l'Estat per l'endarreriment que arrossegaven les obres del TAV, i la necessitat de començar a fer circular combois pel tram internacional que va executar TP Ferro (i que, aquest sí, va complir terminis).

Més enllà d'això, però, no s'ha fet res més. I tot malgrat que la Generalitat sempre ha defensat la necessitat que l'ample europeu –l'UIC, com es coneix en l'argot ferroviari- arribi fins a Portbou (Alt Empordà). "La realitat és que l'Estat mai ha apostat per aquesta obra, ni l'ha inclosa a cap document que fes referència al corredor mediterrani", ha criticat el secretari d'Infraestructures.

Ricard Font, però, defensa la necessitat d'estendre el tercer fil fins a la terminal de mercaderies de Portbou. I per això, aquest divendres ha instat l'Estat a prioritzar l'obra i a tenir-ne el projecte damunt la taula abans del 2020.

El secretari ha recordat que, amb l'ample UIC estès a la línia convencional, Catalunya disposaria de dos corredors per a mercaderies; un, el de la línia del TAV i l'altre, el de Portbou. "Això ens permetria millorar les connexions amb Europa, impulsar la terminal intermodal del Far-Vilamalla i permetre que tant el port de Tarragona com el de Barcelona disposessin d'una alternativa per al transport de mercaderies amb Europa", ha subratllat Ricard Font.

Desencallar el protocol

En referència al corredor mediterrani, i als projectes que hi ha pendents a la demarcació Font també ha fet una altra petició a l'Estat: desencallar el baixador del TAV a Girona. El secretari d'Infraestructures ha recordat que la Generalitat ja ha fet els deures i que, des del 2013, s'està a l'espera que Foment signi el protocol que permeti tirar endavant l'obra.

Un projecte, el del baixador a l'aeroport, que té un cost d'entre 9 i 11 MEUR, i que pagaria íntegrament la Generalitat. L'escull és, doncs, administratiu. "Com que la via del TAV és titularitat d'Adif, són ells els qui han de tramitar el projecte; i ja fa quatre anys que esperem que es desencalli aquest tràmit, que ens ha de permetre executar, finançar i pagar el baixador", ha criticat Ricard Font.

"És un projecte que forma part del llistat de petites infraestructures que donarien sentit a l'aeroport Girona-Costa Brava i en millorarien la connectivitat", ha afegit el secretari del Govern. Per això, Font ha instat el nou ministre de Foment, Íñigo de la Serna, a estampar la seva rúbrica al document que ha de fer possible engegar els treballs.