Les consultes a l'Oficina de Turisme de Girona augmenten un 12% durant el 2016

L'ajuntament diu que cal repartir els actes a tota la ciutat per treure pressió al Barri Vell

Girona ha fet balanç turístic de l'any passat. El consistori ho fa en base a les dades recollides a l'Oficina de Turisme, on s'enquesten les persones que van a demanar informació. El 2016 es van fer un total de 93.927 enquestes (en els casos de grups o famílies es fa una única enquesta per a tots), el que suposa un increment del 12,19% respecte el 2015. Entre les preguntes que es fan, també es demana si dormiran a la ciutat. En un total de 8.577 enquestes van respondre afirmativament, i això suposa un augment del 17,8% respecte el 2015.

La regidora de Turisme, Glòria Plana, reconeix que aquestes dades els ajuden a fixar-se en la "tendència" del turisme a la ciutat però que no donen una imatge real de la situació, ja que hi ha molts visitants que no passen per l'Oficina de Turisme. Per això, volen encarregar properament la redacció d'un pla estratègic que pugui fer una fotografia més general de la situació turística de la ciutat.

Francesos i britànics, els estrangers més habituals

Per nacionalitats, la majoria dels visitants enquestat són de Catalunya i la resta de l'estat espanyol (44%), seguits del francesos (17,8%) i els britànics (6,72%). La regidora també destaca que ha augmentat significativament el nombre de visitants procedents de fora de la UE. En aquest sentit, les dades demostren un creixement del 40% dels turistes de països Sud-americans, un 17% més d'australians i un 15% dels Estats Units. Plana relaciona aquest creixement amb el fenomen del ciclisme. "Hi ha molts professionals que entrenen aquí i això fa que Girona sigui coneguda als Estats Units i Austràlia", reconeix.

La regidora ha remarcat que les dades demostren una tendència a la desestacionalització. Fora de temporada alta, hi ha mesos com novembre on les pernoctacions han augmentat un 30%, un 9,29% al setembre i un 8,66% al desembre. Aquest augment també es nota al gener, sobretot per la celebració del 'Girona10', un esdeveniment que ofereix places hoteleres, activitats i menús a 10 euros. Del 2015 al 2016, la xifra de consultes a l'Oficina de Turisme va créixer un 13,68%.

"No hi ha massificació"

Plana defensa que l'augment de turistes a la ciutat és "sostenible" i assegura que no hi ha "massificació". Tanmateix, sí que reconeix que tenen algunes queixes de veïns del Barri Vell que lamenten que el seu barri concentra molts dels actes que es fan a la ciutat. Plana ha reconegut que la política turística apostar per "pacificar" els interessos de veïns i visitants. Per això, avança que trauran pressió a la zona antiga i apostaran per fer més actes fora del Barri Vell. "No tenim cap problema però volem que el turisme no es desbordi, per ara l'increment és sostenible però cal consolidar no només la quantitat de visitants sinó també la qualitat", ha manifestat.

L'efecte 'Joc de Trons'

El consistori assegura que la gravació de la sisena temporada de la sèrie 'Joc de Trons' (l'estiu del 205) ha atret l'interès de visitants "de totes les nacionalitats". La regidora de Turisme ha explicat que s'han fet 836 consultes aquest 2016 respecte als escenaris de la gravació, la majoria en els darrers sis mesos de l'any quan la temporada ja s'havia estrenat. "És el tema que més consultes genera, per davant de Temporada Alta, Temps de Flors o el Camí de Sant Jaume", detalla.

Plana afegeix també que tenir el segon millor restaurant del món –El Celler de Can Roca- aporta "turistes de qualitat" a la ciutat.

Balanç del turisme de negocis

El 2016 es van fer 15 congressos (dos menys que el 2015), 30 jornades, 8 convencions i 20 esdeveniments a l'Auditori-Palau de Congressos. Això suposa un total de 73 actes, tres menys que un any abans. No obstant això, el nombre de participants ha augmentat un 12% (de 30.770 a 34.295). "Hi ha hagut més esdeveniments d'empreses i més participants, això demostra que hi ha una recuperació de l'activitat en el sector privat", apunta la regidora.

Des de l'ajuntament, asseguren que el turisme de negocis és un dels eixos clau de la política turística per l'impacte econòmic que té (malgrat que el consistori no disposa de cap dada). A més, avancen que tenen bones perspectives per a aquest 2017, quan preveuen fer una vuitantena d'actes. Plana ha explicat que ja tenen confirmats una desena de congressos i que la xifra pot augmentar.